اپل در حال مذاکره برای خرید شرکت Beats به قیمت ۳.۲ میلیارد دلار

MK-CM228_APPLE_G_20140508200344

گزارشات جدیدی منتشر شده‌اند که ادعا می‌کنند اپل در شرف به دست‌آوردن مالکیت تمام و کمال شرکت فعال در زمینه‌ی ساخت هدفون و موسیقی Beats Electronics و صاحب سرویس استریم موسیقی Beats Music می‌باشد. بر اساس خبر منتشرشده در Financial Times ٬ توافق نهایی در صورت عدم رخ‌دادن اخلالی در روند مذاکره به زودی و به احتمال زیاد در هفته‌ی آینده صورت خواهد گرفت.

گفته می‌شود اپل ۳.۲ میلیارد دلار برای خرید این شرکت پرداخت خواهد کرد که گران‌ترین خرید اپل تا کنون به شمار می‌رود. تا قبل از این گران‌ترین خرید اپل مربوط به سال ۱۹۹۶ می‌شد که شرکت NeXT را به مبلغ ۴۰۴ میلیون دلار از آن خود کرد. ظاهراً اپل ۱۵۰ میلیارد دلار پول نقد در اختیار دارد که برای خریدهای اینچنینی کاملاً پاسخگوست. تیم کوک اوایل سال میلادی جاری گفته بود که شرکت اپل با روی گشاده‌ای به سمت خریدهایی خواهد رفت که سودی برای شرکت به همراه داشته باشند.

در کنار تولید طیف وسیع و پرطرفداری از هدفون‌ها و اسپیکرهایی که در در حال حاضر در فروشگاه‌های اپل نیز فروخته می‌شوند٬ شرکت Beats به تازگی سرویس Beats Music خود را نیز راه‌اندازی کرد که از رقبای رده‌اول اسپاتیفای٬ پاندورا و سرویس رادیوی آیتونز محسوب می‌شود. البته این سرویس به صورت اشتراکی است که در مقایسه‌ی با سرویس رادیوی رایگان اپل جنبه‌ای منفی است.

خرید شرکت Beats Electronics در ادامه‌ی خبرهایی مطرح شده است که اپل در آن‌ها اشاره کرده بود به دنبال دمیدن روح تازه‌ای به سرویس آیتونز خود جهت بهبود وضعیت فروش موسیقی‌های دیجیتال است. گفته می‌شد در همین راستا اپل به دنبال راه‌اندازی سرویس استریم موسیقی شبیه به آن چه که در سرویس‌های نظیر اسپاتیفای شاهدیم است. اما شاید این شرکت تصمیم گرفته است که به جای ساخت سرویس استریم مخصوص به خود سرویس استریم شرکت Beats را خریداری کند. شرکت Beats متخصصین موسیقی از سراسر ایستگاه‌های رادیویی در سطح کشور استخدام کرده است تا ایستگاه‌ها و پی‌لیست‌هایی از مجموع ۲۰ میلیون آهنگ موجود در دیتابیس شرکت درست کنند. فعلاً مشخص نیست که اپل پس از خرید این شرکت از سرویس استریم موسیقی به همان نحوی که است استفاده خواهد کرد یا نه.

اپل و بیتس از سال ۲۰۱۳ که مدیر عامل بیتس Jimmy Iovine با تیم کوک و سایر عوامل اجرایی اپل برای گسترش روابط دیدار کرد همواره روابط نزدیکی با همدیگرداشتند. بر اساس گفته‌ی Financial Times ٬ این معامله همچنان در حال بررسی است و جزئیات مختلفی در مورد آن به بیرون درز می‌شود٬ از قبیل این که ممکن است این معامله صورت نیز نگیرد.