اپل تاریخچه تماس کاربران را بدون امکان غیرفعال سازی در iCloud ذخیره می‌کند

شرکت امنیتی روسی Elcomsoft در یک مطلب در وبسایت خود اعلام کرده که اپل 4 ماه تاریخچه تماس کاربران را در iCloud  ذخیره می‌کند. تماس‌ها با اطلاعاتی هچون شماره، تاریخ و مدت زمان آنها ذخیره می‌شوند. تماس‌های از دست رفته و یا نادیده گرفته شده نیز به همراه برنامه‌های VoIP  که بر اساس فریمورک CallKit اپل نوشته شده‌اند، ذخیره می‌گردند.

سازنده آیفون این قابلیت را برای اینکه کاربرانش به راحتی به تماس‌های خود از هر دستگاهی دسترسی داشته باشند، قرار داده است. طبق اطلاعات Elcomsoft، این قابلیت حداقل از زمان عرضه iOS 8.2، یعنی مارس 2015، وجود داشته است. متاسفانه این قابلیت را نمیتوان غیر فعال نمود و بسیاری از کابران از آن اطلاعی ندارند.

تاریخچه تماس‌ها به مدت 4 ماه (دوبرابر آنچه که اپراتورهای بی‌سیم نگه می‌دارند) نگه داری می‌شوند که می‌تواند اطلاعات حساسی باشد و همیشه مورد علاقه مهاجمان و سازمان‌های مختلف است که با به دست آوردن اطلاعات ورود و یا دستگاه‌های آن‌ها می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

کاربران این قابلیت را می‌توانند با خاموش کردن iCloud Drive، غیر فعال کنند که موجب می‌شود برنامه‌های شخص ثالث نیز نتوانند اطلاعات خود را در آن ذخیره کنند؛ و این برای برخی خوشایند نیست.

Elcomsoftبه این مسئله اشاره کرده است که همگام سازی تاریخچه تماس مختص به iOS نیست. این ویژگی برای اندروید 6.0 نیز وجود دارد. همچنین در ویندوز 10 موبایل نیز این اطلاعات در حساب مایکروسافت ذخیره می‌گردند. با این حال کاربران اندرویدی امکان فعال یا غیرفعال سازی این قابلیت را دارا هستند.