اپل اولین فروشنده آیفون نبوده است!

اپل برای اولین بار از نام‌هایی مانند iPod و iMac استفاده کرده و اولین بار دستگاه‌هایی با این اسم‌ها روانه‌ی بازار کرد. اما این شرایط برای آیفون وجود ندارد، دستگاهی که تا کنون موفق‌ترین دستگاه اپل بوده است. آیفون بسیاری قبل از آنکه اولین نسل تلفن هوشمند اپل در سال 2007 معرفی شود، وجود داشته و مردم با آن تماس برقرار می‌کردند و به اینترنت دسترسی داشتند!

4InfoGear-iPhone.-Photo-by-Bob-Ackerman-for-Wikipedia.0

اولین دستگاهی در دنیا که با نام آیفون وجود داشت برای سال 1998 است و یک کمپانی کالیفرنیایی به نام InfoGear آن را تولید و روانه‌ی بازار کرد، تلفنی با صفحه نمایش لمسی و اینترنت! اما این دستگاه یک تلفن هوشمند نبود، حداقل آن چیزی که به عنوان تلفن هوشمند در امروز نامیده می‌شود، نبود. آیفون InfoGear یک تلفن رومیزی با صفحه نمایش (640×480) سیاه سفید لمسی (مقاومتی) بود که به همراه یک قلم عرضه می‌شد. این دستگاه یک کیبورد کشویی از نوع QWERTY را نیز داشت. دسترسی به اینترنت و ایمیل از نکات قابل توجه دیگر این آیفون بوده است. 2 مگابایت رم دستگاه برای حداقل 200 آدرس ایمیل کافی بوده است. این دستگاه کمتر از 500 دلار قیمت داشت و باید برای دسترسی به اینترنت هزینه جداگانه پرداخت می‌کردید. طرح پایه اینترنت، ماهیانه 9.95 دلار و نامحدود آن 19.95 دلار قیمت داشته است.

2InfoGear-iPhone

اما به نظر می‌رسید آیفون InfoGear از زمان خود جلوتر بود. پس از مدتی یک مدل بازطراحی شده در سال 1999 معرفی شد و بعد از آن ساخت آیفون InfoGear متوقف گردید. در اوایل سال 2000 کمپانی InfoGear توسط Cisco Systems (که در حال حاضر بزرگترین کمپانی شبکه در دنیا است) خریداری شد و مالکیت نام آیفون و علامت تجاری آن به تصاحب سیسکو درآمد. سال 2006 سیسکو از این اسم برای تلفن VoIP خود استفاده و آن را Linksys iPhone نامید.

5Cisco-Linksys-iPhoneLinksys iPhone

در سال 2007 استیو جابز روی صحنه از آیفو‌ن اپل پرده برداری کرد که سیسکو سریعاً از اپل شکایت کرد. با این حال اختلافات قبل از ورود آیفو‌ن اپل به بازار حل و فصل شد. اما هرگز مشخص نشد که از نظر مالی توافقات آن‌ها چگونه است و جالب اینجاست که هر دو کمپانی حق استفاده از نام آیفو‌ن را دارند، اما سیسکو از آن استفاده نمی‌کند و همه آیفون را متعلق به اپل می‌دانند.

3InfoGear-iPhone.-Photo-by-Bob-Ackerman-for-Wikipedia.0منابع: Internet History Podcast, CNN, Cnet, Wikipedia