اپل از هر پرداختی که توسط سرویس اپل پی انجام شود ۰.۱۵ درصد کمیسیون دریافت می‌کند

پیش از معرفی سرویس پرداخت اختصاصی اپل تحت عنوان Apple Pay در کنفرانس ۱۸ شهریور ماه، گفته می‌شد که اپل بخشی از کارمزدی که شرکت‌های بزرگ اقتصادی فعال در حوزه‌ی پرداخت در هر تبادل وجه یا پرداخت از حساب کاربر کسر می‌کنند را از این شرکت‌ها دریافت خواهد کرد. ظاهراً این ادعا درست است و دو منبع آگاه از جزئیات توافق شرکت اپل و سایر شرکت‌های طرف قرارداد گفته‌اند که به ازای هر ۱۰۰ دلار گردش پول از طریق سرویس اپل پی، ۱۵ سنت نصیب اپل می‌شود.

شاید قبول این مسئله برای بانک‌های بزرگ آمریکا سخت باشد که بخشی از کارمزدهای دریافتی برای خود را به اپل بدهند، اما نکته اینجاست که قبول‌کردن این موضوع تنها راه برای آن‌ها جهت همکاری با سرویس اپل پی است. مسلماً اپل را می‌توان مشهورترین شرکت دنیای فناوری دانست و وجود بیش از ۸۰۰ میلیون اکانت در سرویس آیتونز این شرکت که در آن‌ها اطلاعات کارت اعتباری کاربران ثبت شده است به این معناست که سرویس اپل پی پتانسیلی بسیار بالا برای پذیرفته‌شدن توسط مصرف‌کنندگان را داراست. گواه این حرف بیش از ۲۲۰ هزار فروشگاهی است که در حال حاضر از این سرویس پشتیبانی می‌کنند و روز به روز بر شمارشان افزوده می‌شود.

البته جالب است که بدانیم در لیست شرکت‌های همکار با اپل در این زمینه، نام دو شرکت بزرگ Walmart و Best Buy به چشم نمی‌خورد. عصر روز گذشته شنیدیم که این دو خرده‌فروشی بسیار بزرگ برنامه‌ای برای به روزرسانی شیوه‌ی پرداخت هزینه‌ی کالاهای خود و به دنبال آن پشتیبانی از سرویس اپل پی ندارند. البته این موضوع مربوط به زمان حال است و شاید جا افتادن سرویس و همه‌گیر شدن آن این دو کمپانی بزرگ را نیز راضی به استفاده از آن کند.

سرویس پرداخت اپل پی نیرو گرفته از چیپ NFC است که بر روی آیفون ۶ و ۶ پلاس تعبیه شده است. در این سیستم پرداخت اطلاعات پرداخت شما با بهره‌گیری از چیپ A8 جدید و سنسور تاچ آی‌دی کاملا امن نگه داشته می‌شود. این پلتفرم با سیستم Passbook آی‌اواس نیز سازگار است. اپل پی می‌تواند شیوه‌ی انقلابی‌ای باشد که سیستم پرداخت فعلی را دگرگون می‌کند. همانطور که آیپاد و آیتونز صنعت موسیقی، آیفون صنعت گوشی‌های هوشمند و آیپد صنعت تبلت‌ها را دچار دگرگونی کرد.

برای استفاده از سرویس اپل پی به یک دستگاه آیفون ۶ یا ۶ پلاس به طور مستقل، و یا یک آیفون ۵، ۵c یا ۵s در کنار اپل واچ نیاز دارید.