انتشار اسنادی که تغییرات رخ داده در اندروید پس از عرضه‌ی آیفون را افشا می‌کنند

زمانی که گوگل در سال ۲۰۰۵ سیستم‌عامل اندروید را به دست آورد قصد ارائه‌ی یک گوشی شبیه به بلک‌بری و مبتنی بر جاوا که کیبورد آن نیز سخت‌افزاری بود داشت، نه دستگاهی تمام لمسی شبیه به آیفون. یک سند داخلی از بین اسناد گوگل حاوی لیستی از نیازمندی‌های نسخه‌ی ۱.۰ اندروید است که به طور مشخصی میزان تغییرات رخ ‌داده در این سیستم‌عامل در بین دو برهه‌ی قبل و بعد از زمان عرضه‌ی آیفون را نشان می‌دهد.

در کتاب Dogfight نوشته‌ی Fred Vogelstein به طور مشخصی مستنداتی که نشان‌دهنده تغییرات این سیستم‌عامل هستند گرد آورده شده‌اند. به طوری که اشاره شده است میزان تغییراتی که گوگل در سیستم عامل اندروید پس از عرضه‌ی آیفون داد به قدری بوده است که انگار توسعه‌ی اندروید دوباره از صفر آغاز شده بود.

در نسخه‌ی ۰.۹۱ از این سند که در سال ۲۰۰۶ نوشته شده است اندروید تحت عنوان محصولی که “از کیبوردی دارای دکمه‌های Numeric, Star, Pound, Send, End, Home Back ، دو دکمه‌ی نرم و پنج دکمه‌ی جهت‌دهی (چپ، راست، بالا، پایین و وسط) پشتیبانی می‌کند” نام برده شده است. علاوه بر این گوگل به طور واضحی اشاره کرده است که “صفحات لمسی پشتیبانی نخواهند شد. این محصول با فرض این که دکمه‌های فیزیکی‌ای برای کارکردن با آن وجود دارند طراحی شده است.”

20140415-155940.jpg

با این حال پس از معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷ این سند دچار یک تغییر اساسی برای اضافه‌شدن بخشی در مورد صفحات لمسی شد که طی آن ذکر شده بود “یک صفحه‌ی لمسی برای کنترل سیستم‌عامل با انگشتان که از قابلیت مولتی‌تاچ نیز پشتیبانی می‌کند مورد نیاز است. کنترل با قلم Stylus پشتیبانی نمی‌شود.”

این اسناد در طی دادگاه پتنتی اخیر سامسونگ و اپل که در آن اپل معتقد است سامسونگ پنج نمونه از پتنت‌های این شرکت را دزدیده‌ است منتشر گردیده است. از طریق این لینک می‌توانید نسخه‌ی کامل سند را که تمامی نیازمندی‌ها برای استفاده از سیستم‌عامل اندروید در آن ذکر شده است مطالعه کنید.