امنیت سنسور اثر انگشت Touch ID تا چه حد است؟

Touch ID hardware

 

همه ی ما در ۱۰ سپتامبر شاهد معرفی شدن انقلابی در امنیت iDevice ها بودیم و این انقلاب هم چیزی نبود جز سنسور اثر انگشت یا Touch ID.

با استفاده از این سنسور می توانیم قفل دیوایس خود را باز کنیم و یا حتی از آن به عنوان گذر واژه اپل ایدی استفاده کنیم.ولی اینجا سوالی بسیار مهم مطرح می شود:چه اتفاقی برای اطلاعات اثر انگشت ما می افتد؟!

دیروز در مورد امنیت این سنسور سوالات بسیاری از سخنگوی اپل شد.وی اعلام کرد که وقتی برای اولین بار اثر انگشت شما خوانده می شود به صورت کد گذاری شده در جایی به خصوص از چیپ دیوایس ذخیره می شود.دقت کنید که در واقع اثر انگشت شما از حالت اثر انگشت خارج شده و در واقع به رمزی دیجیتالی تبدیل خواهد شد که می تواند قفل دیوایس شما را باز کند یا حتی اپل ایدی شما را تایید کند.

اپل با قاطعیت اعلام می کند که هیچ راهی برای بازگردادن این کلید الکترونیکی به ریشه ی خود که همان اثر انگشت شما هست،وجود ندارد و حتی خود اپل به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت.همانطور که گفتیم کد گذاری شده و امن در قسمتی مخصوص از چیپ دستگاه.

Touch ID in action

 

اپل هم چنین اعلام کرده است که این اطلاعات نه تنها در iCloud بایگانی نخواهد شد بلکه در هیچ سرور اپل ردی از آن وجود نخواهد داشت.

برای امنیت بیشتر دیوایس شما پس از ۲ روز استفاده نشدن و یا حتی بعد از هر ریستارت از شما پسوردی درخواست می کند که در ابتدا به سیستم عامل داده اید.این محدودیت به علت این است که حتی اگر دیوایس شما دست هکر ها بیفتد زمان کافی برای شکستن این رمز نداشته باشند.

Apple A7 chip (Secure Enclave 001)

 

به قول این سخنگو این سنسور مانند هر چیز دیگری بی نقص نخواهد بود.گفته می شود که Touch ID با زخم ها و کنده گی ها رابطه خوبی ندارد و در قراءت انگشت شما وارد مشکل می شود.البته مشکلی نیست چون می توانید از انگشت سالمتان استفاده کنید.

هم چنین احتمال می رود که این سنسور با پوست های روغنی و حتی کرم های مختلف مشکل داشته باشد.پس قبل از کار با دیوایستان کرم و روغن را از دست هایتان پاک کنید!

با این اعلامیه ها اپل تا حتی خیال مشتری ها را از امنیت این سنسور جمع کرد اما تنها وقتی می توانیم با اطمینان این حرف را بزنیم که چند ماه از کار با این سنسور توسط مشتری های بگذرد.

نظر شما چیست؟