افول نزدیک است؟ کاهش سهم اپل و سامسونگ از بازار جهانی تلفن هوشمند

با فروش 81.168 میلیون دستگاه در سه ماهه اول، سامسونگ 23 درصد بازار جهانی را طبق آمار Gartner در دست دارد. سامسونگ با وجود اینکه 7.9 درصد در فروش دستگاه‌ها رشد داشته است اما سهم کمتری را نسبت به پارسال در مدت مشابه در اختیار داشته است. از سوی دیگر اپل که 17.9 درصد سهم بازار را در سه ماهه اول سال گذشته به خود اختصاص داده بود، امسال 14.8 درصد سهم داشته است. البته اپل یک نکته منفی دیگر نیز دارد و این کمپانی نسبت به سال گذشته تعداد دستگاه‌های کمتری را فروخته است و آیفون برای اولین بار در تاریخ کاهش فروش را تجربه کرده است.

سه تولید کننده چینی _ Huawei, Oppo و Xiaomi. _در رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم این رده بندی قرار گرفته‌اند. Oppo برنده‌ی اصلی بوده و 145 درصد افزایش فروش نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته داشته است. Oppo سهم بازار را از Lenovo گرفت و باعث شد این برند از لیست 5 فروشنده برتر خارج شود و حتی در 10 فروشنده نیز جایی نداشته باشد. Lenovo  کاهش شدید 33 درصدی را در بازار گوشی‌های هوشمند تجربه کرد.

از نظر سیستم عامل همانطور که انتظار می‌رود اندروید بیشترین سهم را در اختیار دارد و 84 درصد فروش سه ماهه اول را تشکیل داده است. با وجود سهم عمده اندروید از بازار طبق گزارشات برخی از تولید کنندگان هیچ سودی از سهم خود نمی‌برند. سود دهی بخشی است که اپل و iOS از آن تجربه بسیار خوبی دارند.

کلاً 349.3 میلیون گوشی هوشمند از ژانویه تا مارس فروخته شده است که 3.9 درصد رشد نسبت به 336.3 میلیون دستگاه پارسال داشته است.

بازار گوشی‌های هوشمند اشباع شده است و به طور کلی رشد قابل توجهی همانند گذشته ندارد. از سوی دیگر تولید کنندگان محلی کار را برای برندهای بزرگ همانند اپل و سامسونگ سخت کرده‌اند. تولید کنندگان چینی با توجه به رشد فعلیشان آینده درخشانی را خواهند داشت و شاید اگر سامسونگ و اپل تغییر رویه، خصوصاً از لحاظ قیمت گذاری ندهند، افولی نزدیکتر از آنچه که تصور می‌شود در نزدیکیشان باشد.

phz