افزایش رزولوشن آیفون‌های قدیمی‌تر به رزولوشن آیفون ۶ و ۶ پلاس

یکی از چیزهایی که به شخصه پس از عرضه‌شدن جیلبریک نسخه‌های جدید آی‌اواس از دیدن آن لذت می‌برم ایده‌های نوئی هستند که نسخه‌ی جدیدی این سیستم عامل موجب شکل‌گرفتنشان می‌شود. هر چند بخش زیادی از این ایده‌ها الهام‌گرفته از تغییراتی هستند که اپل به مرور در سیستم عامل آی‌اواس اعمال می‌کند، اما نباید چشم را بر روی تلاش‌ها و ایده‌های گاهاً بکر برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان دنیای جیلبریک نیز بست. برای مثال قابلیت چرخش صفحه نمایش در هوم اسکرین ویژگی‌ای است که به طور رسمی تنها بر روی آیفون ۶ پلاس فعال است، اما به همت توسعه‌دهندگان در طی این چند روز توییک‌هایی عرضه شده است که می‌توان این قابلیت را با کمترین دردسر بر روی دستگاه‌های قدیمی‌تری که مجهز به آی‌اواس ۸ هستند نیز فعال کرد (توییک LittleBrother).

 

با این تفاسیر به سراغ عضو جدیدی از توییک‌های قرارگیرنده در این رده می‌رویم. ایده‌ای که در ساخت توییک Upscale به کار رفته است شاید در نگاه اول غیرممکن به نظر برسد. ایده‌ای که اگر آن را جایی بازگو کنید احتمال مقبول واقع‌شدن حرفتان نزدیک به صفر است. Upscale دستگاه آیفون ۵، ۵سی و ۵اس شما را قادر می‌سازد که سیستم عامل آی‌اواس را در همان رزولوشنی که برای آیفون ۶ و ۶ پلاس تعریف شده است اجرا کنند.

 

شاید بپرسید اصلاً رزولوشن در این جا به چه معناست؟ برای فهم این موضوع تصویر زیر را در نظیر بگیرید:

 

Upscale-Phone-1024x979

 

تصویر سمت چپ نمایی از آی‌اواس بر روی دستگاه آیفون ۵s و تصویر راست نمایی از آی‌اواس بر روی آیفون ۶ را نشان می‌دهد. می‌بینید که با افزایش اندازه‌ی صفحه نمایش دستگاه محیط کاربری آی‌اواس بزرگتر نشده است. برای مثال به آیکون‌ها دقت کنید که اندازه‌ی آن‌ها دست‌نخورده باقی مانده است. یعنی اگر چه فضای در دسترس بر روی صفحه نمایش آیفون ۶ بیشتر شده، اما این فضاها برای فاصله‌گرفتن المان‌ها از هم به کار رفته است نه بزرگترشدنشان. این حرف‌ها هم معنی با این است که بگوییم رزولوشن بر روی آیفون ۶ و ۶ پلاس بیشتر شده است.

 

به سراغ Upscale باز می‌گردیم. پس از نصب‌کردن Upscale بر روی یک آیفون ۴ اینچی (۵، ۵اس یا ۵سی) می‌توانید همان رزولوشنی را بر روی این دستگاه‌ها تجربه کنید که در آی‌اواس ۶ و ۶ پلاس سراغ داریم. این ویژگی از قسمت تنظیمات توییک به اپلیکیشن Settings اضافه می‌شود قابل فعال‌کردن است. با افزایش رزولوشن بر روی آیفون‌های ۴ اینچی، به دلیل ثابت‌بودن اندازه‌ی صفحه نمایش المان‌ها کمی کوچکتر از قبل می‌شوند، اما در مقابل محیط کاربری گسترده‌تر از قبل شده و تجربه‌ی استفاده از دستگاه تغییر می‌کند.

 

Upscale-Settings3

 

هر چند توصیه نمی‌شود که رزولوشن ۶ پلاس را بر روی ۵s فعال نکرده و به همان رزولوشن ۶ اکتفا کنید، اما جالب است اشاره کنیم که با فعال‌کردن رزولوشن آیفون ۶ پلاس، هوم اسکرین بر روی دستگاه‌های ۴ اینچی نیز قابل چرخیدن می‌شود.

 

iPhone-5s-with-6-Plus-landscape-1024x576

 

اگر با وجود توضیحات فوق باز هم در فهم نحوه‌ی کار توییک ابهامی دارید، تماشای ویدیوی زیر می‌تواند موضوع را روشن کند:

 


 

Upscale فعلاً در مراحل آزمایشی قرار دارد و از این رو خبری از آن بر روی سورس‌های عمومی سیدیا نیست. برای نصب آن باید سورس repo.bd452.com را به سیدیای دستگاهتان اضافه کرده و داخل آن به دنبال این توییک بگردید. توجه داشته باشید که به دلیل آزمایشی‌بودن Upscale ممکن است آسیب‌هایی به سیستم عامل وارد شود که مجبور به ریستور شوید. به همین دلیل توصیه می‌شود در نصب و استفاده جانب احتیاط را رعایت کنید.