اطلاعات و تصاویر لورفته‌ی جدید، منتسب به دستگاه مک‌بوک ایر ۱۲ اینچی سال ۲۰۱۵

مدت زیادی است که صحبت عرضه‌ی مک‌بوک ایر رتینای ۱۲ اینچی در جریان است و پس از بهبود جزئی در خط تولید مک‌بوک ایر در سال ۲۰۱۴، چشم همه به سال ۲۰۱۵ به عنوان موعد تحقق این امر دوخته شده است. هر چند که تضمینی نیست که این اتفاق امسال نیز بیفتد، اما شب گذشته گزارشی منتشر شد نه تنها عرضه‌ی این لپ‌تاپ فوق‌باریک در سال ۲۰۱۵ را تأیید می‌کند، بلکه تصاویری نیز منتشر شده است که به این وسیله نسبت داده می‌شوند.

 

اینطور که وبسایت 9to5Mac می‌گوید دستگاه مک‌بوک ایر جدید از شر تمامی پورت‌هایی که معمولاً بر روی لپ‌تاپ‌های اپل تعبیه می‌شود (نظیر پورت معمول یواس‌بی، شیار کارت حافظه SD و درگاه MagSafe) خلاص شده است. این ساده‌سازی در جهت دست‌یابی به یک طراحی بسیار باریک انجام گرفته است.

 

retina-macbook-air-thinness-1024x200

 

طراحی باریک‌تر و ظریف‌تر از قبل این دستگاه بخش کیبورد وسیله را نیز تحت تأثیر قرار داده است. چیدمان دکمه‌های کیبورد جمع و جورتر شده و فضای خالی بین آن‌ها کمتر از پیش شده است. دکمه‌های عملیاتی مختلف در ردیف بالای کیبورد با آرایشی متفاوت از قبل چیده شده‌اند و شیارهای مربوط به بلندگوهای دستگاه نیز در بالای کیبورد دیده می‌شوند. گفته می‌شود این شیارها علاوه بر عمل به عنوان بلندگو، نقش کمک‌کننده جهت خارج‌کردن گرمای داخل دستگاه را نیز خواهند داشت. ترک‌پد وسیله عرض یکسانی با ترک‌پد تعبیه‌شده بر روی نمونه‌ی ۱۱ اینچی موجود فعلی دارد، اما از نظر بلندی کمی قد کشیده است.

 

retina-macbook-air-keyboard-1024x629

 

ظاهراً این وسیله بخاطر ساده‌سازی‌های انجام‌گرفته و ضخامت باریکی که پیدا کرده است در داخل کمپانی تحت عنوان MacBook Stealth خطاب می‌شود. در سمت راست وسیله تنها یک پورت USB نوع C و در سمت چپ آن جک ورودی هندزفری به همراه سوراخ‌های مربوط به میکروفون وجود دارد. پورت USB نوع C نه تنها جای پورت یواس‌بی معمول را بر روی وسیله خواهد گرفت، بلکه به عنوان جایگزین دو پورت MagSafe و Thunderbolt نیز عمل می‌کند. هر دو کارکرد شارژ دستگاه و انتقال تصویر بر روی نمایشگری دیگر را می‌توان از این پورت واحد انتظار داشت، اما این که یک پورت از این نوع برای یک کاربری بدون دردسر کافی است یا نه جای سوال دارد.

 

profilel-r-copy1

 

در ادامه‌ی گزارش آماده است که اپل شاید بالاخره سنت‌شکنی نیز کرده و این وسیله را در رنگ خاکستری فضایی نیز عرضه کند؛ درست شبیه به رده‌ی آیفون‌ها و آیپدها. به احتمال زیاد بر روی این وسیله از چیپ ۱۴ نانومتری Broadwell اینتل استفاده خواهد شد که عملکردی سریع‌تر و بهینه‌تر را به دنبال خواهد داشت. زمانی که به عنوان موعد معرفی این محصول مطرح است کنفرانس WWDC سال میلادی جاری است. اتفاقی که به احتمال زیاد در حوالی ماه تیر رخ خواهد داد.