اسناد پاناما گریبان سازنده آیفون را گرفت؛ 22 میلیارد دلار فرار مالیاتی فاکسکان

مطمئناً با واژه‌ی اسناد پاناما را آشنایی دارید و احتمالاً اخبار مختلفی را در رابطه با آن شنیده‌اید. 11.5 میلیون سند محرمانه که از یک شرکت پانامایی به نام موساک فونسکا که یک شرکت حقوقی است منتشر شده و حجم بسیار عظیمی از اطلاعات به اندازه‌ی 2.6 ترابایت را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. اسناد پاناما افراد سرشناس زیادی را درگیر خود کرده است، مسی ستاره‌ی آرژانتینی بارسلونا، پوتین رئیس جمهور روسیه، پادشاه عربستان، نواز شریف نخست وزیر پاکستان، دیو کامرون نخست وزیر بریتانیا برخی از این افراد هستند.

این اسناد در حال بررسی هستند و موارد جدید یافت شده به مرور منتشر می‌گردند. طبق گزارش فاکسکان، که مسئول مونتاژ محصولات اپل و بسیاری دیگر از شرکت‌ها دیگر می‌باشد، ممکن است در حدود 22.86 میلیارد دلار فرار مالیاتی از طریق سرمایه گذاری در پاناما داشته باشد.

فاکسکان به شدت دخالت در رسوایی پاناما را تکذیب کرده است. این کمپانی تایوانی تهدید کرده که از عوامل این شایعات شکایت خواهد کرد. این کمپانی گفته است: انجام معاملات و سرمایه گذاری در شرکت‌های خارجی تابعه همیشه روش لازم برای تجارت بین‌المللی بوده است، اما فاکسکان همیشه این سرمایه گذاری‌ها را در گزارش‌های مالی خود قید کرده است.

تا این لحظه از کمپانی اپل در این اسناد نامی یافت نشده ا ست، اگر چه این کمپانی از سوی دیگری به فرار مالیاتی محکوم است.