احتمال عرضه‌ی فروشگاه آیتونز بر روی دستگاه‌های اندرویدی

در زمان مدیریت استیو جابز غیرقابل‌تصور بود که اپل فروشگاه آیتونزش را بر روی گوشی‌های اندرویدی عرضه کند. اما حال که در دنیای پس از استیو جابز به سر می‌بریم٬ احتمال این که کسانی که دستگاه‌های غیراپلی دارند نیز بتوانند از فروشگاه آیتونز اقدام به خرید کنند در حال افزایش است.

 

iTunes

 

سرویس Billboard ادعا کرده است که اپل در حال کار برای عرضه‌ی فروشگاه موسیقی آیتونز خود بر روی سیستم‌عامل اندروید است٬ همانطور که این کار را در مورد سیستم‌عامل ویندوز انجام داد. همچنین گفته می‌شود که مدیران اجرایی این شرکت در حال گفت‌وگو با مدیران کمپانی‌های رده‌بالای موسیقی برای ارائه‌ی یک سرویس استریم موسیقی شبیه به سرویس Spotify یا Beats Music هستند. اپل می‌داند که کاربر بیشتر به معنی خریدار و مشتری بیشتر است و در این شرایطی که فروش دیجیتالی آهنگ با رونق‌گرفتن سرویس‌های استریم موسیقی مانند اسپاتیفای در حال افول است٬ روی‌آوردن به عرصه‌ی اندروید می‌تواند متوقف‌کننده‌ی این کاهش باشد.

 

استیو جابز مدیر عامل سابق اپل در سخنی معروف به طور آشکار گفته بود که هرگز نمی‌خواهد پای سیستم آیتونز را بر روی دستگاه‌های اندرویدی بکشاند٬ زیرا نمی‌خواهد کاربران اندرویدی را خوشحال کند:

 

“ما در مورد این که باید آیتونز را بر روی اندروید قابل‌دسترس بکنیم یا نه فکر کرده‌ایم. ما آیتونز را به این خاطر برای ویندوز عرضه نمودیم که آیپادهای بیشتری بفروشیم. اما من هیچ نکته‌ی مثبتی در عرضه‌ی اپلیکیشن موسیقیمان بر روی سیستم‌عامل اندروید به جز خوشحال‌شدن کاربران اندرویدی نمی‌بینم. و من نمی‌خوام کاربران اندرویدی را خوشحال کنم.”

 

screen-shot-2013-09-15-at-3-20-33-pm

 

ولی تیم کوک مدیر عامل فعلی اپل چندی پیش گفته است که اگر قرار است عرضه‌کردن اپلیکیشن‌های آی‌اواس بر روی اندروید برای اپل سودی داشته باشد هیچ “مشکل عقیدتی” با انجام این کار ندارد. این طور که به نظر می‌رسد این سخن تیم کوک سنگین‌تر از آنی بود که ما در بدو امر خیال می‌کردیم.

 

اگر اپل درباره‌ی قضیه‌ی کشاندن آیتونز به اندروید جدی باشد٬ بعید نیست که به فاصله‌ای نه چندان دور از این اتفاق شاهد نسخه‌ی ویندوز فون از این اپلیکیشن نیز باشیم. به هر حال بخواهیم یا نه تصمیم‌گیرنده‌ی اصلی پول است.