احتمال حذف‌شدن اکثر قابلیت‌های حوزه‌ی سلامتی اپل واچ در مدل نخست این گجت

زمانی که اپل دستگاه اپل واچ را معرفی کرد شدیداً معتقد بود که این گجت به طور ویژه‌ای بر روی مانیتورکردن اطلاعات ورزشی و سلامتی تمرکز خواهد کرد. این کمپانی اپل واچ را به عنوان وسیله‌ای که می‌تواند به طور خودکار و مستمر ضربان قلب، فشار خون، سطح تنش‌های عصبی و اطلاعات حیاتی دیگر را جمع‌آوری و مدیریت کند معرفی کرد. ولی برخلاف انتظار ما ظاهراً شکاف بزرگی بین انتظارات و آن چه در عمل رخ خواهد داد به وجود آمده است.

 

Wall Street Journal نوشته است که نخستین مدل نهایی اپل واچ که تا دو ماه دیگر به طور عمومی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت فاقد اکثر امکانات ذکرشده‌ای خواهد بود که پیش از این دم از وجود آن‌ها زده می‌شد. اینطور که گفته می‌شود اکثر سنسورهای ادعاشده برای اپل واچ در مدل نخست وجود نخواهند داشت و تنها سنسوری که بر روی این وسیله خواهید یافت سنسور نرخ پالس خواهد بود.

 

در شرط علت این موضوع نمی‌توان به یک متهم خاص اشاره کرد. مجموعه‌ای از عوامل دست به دست یکدیگر داده‌اند و چنین اتفاقی را رقم زده‌اند. اما می‌توان به بزرگترین عامل در بین این عوامل اشاره کرد: قریب به اتفاق تکنولوژی‌های به کار رفته در ساخت سنسورهای حوزه‌ی سلامتی از فیلتر استاندارها و حداقل‌های قابل قبول برای این شرکت عبور کرده‌اند. ظاهراً اکثر سنسورها طوری که بتوان به نتایج حاصل از آن‌ها اطمینان کامل داشت طراحی نشده‌اند و حتی برای مثال میزان سفت یا شل بسته شدن ساعت هوشمند بر روی مچ نیز می‌تواند صحت عمل این چیپ‌ها را تحت تأثیر خود قرار دهد.

 

اپل طی این چند وقت سنسورهای متعددی را تست و آزمایش کرده است. برای مثال سراغ گزینه‌هایی رفته که ادعای شناسایی سطح فشار خون و میزان اکسیژن موجود در آن را داشتند. اما نتایج حاصل از آزمایش‌ها همواره متناقض و غیرقابل‌استناد از آب درآمده است. نتیجه‌ی امر این شده که پیش‌بینی می‌شود بسیاری از این سنسورهایی که پیش از این ادعای حضور آن‌ها به دستگاه اپل واچ هویت بخشیده و آن را به وسیله‌ای کارا تبدیل می‌کرد در نسخه‌ی اولیه‌ی این وسیله غایب باشند. البته این صحبت که نسخه‌های آینده‌ی اپل واچ این سنسورها را در اختیار خواهند داشت وجود دارد.