احتمال افزوده‌شدن قابلیت کارکردن همزمان با دو اپلیکیشن در آی‌اواس ۸

وبسایت 9to5Mac به تازگی در پستی از وبسایت گزارش کرده است که اپل ممکن است در آی‌اواس ۸ قابلیت جدیدی به امکان مولتی‌تسکینگ آیپد اضافه کند که با دوتکه‌کردن صفحه امکان اجرای همزمان دو اپلیکیشن در کنار همدیگر را فراهم می‌کند. این قابلیت از طریق مسیرنمودن امکان تعامل با دو اپلیکیشن تنها بر روی یک صفحه می‌تواند کمک شایانی در افزایش بهره‌وری به هنگام کار با دستگاه داشته باشد. پیش از این مایکروسافت از این قابلیت که در حال حاضر در تبلت‌های سیرفیس موجود است به عنوان یکی از دلایل برتری این تبلت‌ها در مقایسه با آیپد یاد کرده است. کانسپتی از این قابلیت را می‌توانید در ویدیوی زیر مشاهده کنید:

امکانات این قابلیت محدود به تنها اجرای دو اپلیکیشن در کنار همدیگر نخواهد بود و امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعاتی نظیر لینک‌ها و تصاویر نیز بین دو اپلیکیشن وجود خواهد داشت. تعبیه‌ی چنین امکانی در آی‌اواس نوید ارائه‌ی سیستم XPC را نیز می‌دهد که به توسعه‌دهندگان امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات اپلیکیشنشان با سایر اپلیکیشن‌ها را خواهد داد.

به گفته‌ی منابع آگاه، علاوه بر امکان اجرای همزمان دو اپلیکیشن، این قابلیت با هدف فراهم‌نمودن امکان تعامل آسان اپلیکیشن‌ها با همدیگر نیز طراحی شده است. برای مثال ممکن است کاربر قادر به کشیدن و رهاکردن اطلاعاتی نظیر متن، ویدیو یا تصاویر از یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگر باشد. پیش از این گفته می‌شد که اپل در حال توسعه‌ی شیوه‌ای است که به توسعه‌دهندگان امکان ساخت اپلیکیشن‌هایی با قابلیت تعامل با اپلیکیشن‌های دیگر خواهد داد.

چنین قابلت مولتی‌تسکینگی که گفته می‌شود تنها در حالت قرارگیری افقی دستگاه کار خواهد کرد، بیشتر احتمال دارد برای آیپدهای ۹.۷ اینچی عرضه شود و توسعه یا عدم توسعه‌ی آن بر روی آیپد مینی کوچیکتر نامشخص است. حتی ممکن است این قابلیت از ویژگی‌های آیپد پرویی باشد که گفته می‌شود احتمالاً در سال ۲۰۱۵ و با سایز صفحه نمایش ۱۲ اینچی عرضه خواهد شد.