ابعاد پیکسل‌های دوربین ۱۲ مگاپیکسلی آیفون ۶اس کوچکتر خواهد شد

بر اساس اطلاعات منتشرشده‌ی جدید از سوی منابع مدیر اجرایی شرکت IHS China به نام Kevin Wong، آیفون ۶اس مجهز به دوربینی ۱۲ مگاپیکسلی خواهد بود که اندازه‌ی پیکسل‌های آن به نسبت مدل‌های اخیر دستگاه آیفون کوچکتر خواهد شد. پیش از این شایعاتی دیگر نیز خبر از عرضه‌ی آیفون ۶ و ۶ پلاس با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی می‌دادند. اما این نخستین باری است که به طور خاص به کوچکترشدن اندازه‌ی پیکسل‌ها اشاره شده است.

 

اپل مدت‌هاست که از سنسور ۸ مگاپیکسلی در ساخت دوربین گوشی آیفون استفاده می کند و بر روی آیفون ۶ و ۶ پلاس اندازه‌ی این پیکسل‌ها را به ۱.۵ میکرون رسانده است. بزرگ‌بودن اندازه‌ی پیکسل‌ها به دوربین دستگاه امکان نمایش عملکردی بهتر در شرایط کم‌نور را می‌دهد. این مسئله موجب شده است که گوشی آیفون در شرایط کم‌نور بهتر از بسیاری از گوشی‌های اندرویدی عمل کند.

 

با این تقسیر می‌توان حدس زد که با پیکسل‌های کوچکتر چه وضعیتی پیش خواهد آمد. ابعاد کوچک پیکسل موجب بروز نویز بیشتر بر روی تصویر بخصوص در شرایط کم‌نور می‌گردد. اما گفته می‌شود اپل سعی کرده است که این مشکل را به رساندن اندازه‌ی دیافراگم به F/2.0 یا F/1.9 تا حدی بهبود ببخشد. از سوی دیگر به کار بردن سنسور بهتر و ISP آپدیت‌شده نیز تأثیر مثبتی بر روی کاهش نویز خواهد داشت.

 

شاید با این توضیحات تصور کنید که افزایش رزولوشن دستگاه در عین ثابت نگه‌داشتن اندازه‌ی پیکسل‌ها در ابعاد کنونی حالت ایده‌آلی است و اپل باید چنین کاری کند. اما برای برقراری چنین وضعیتی نیاز به افزایش چشمگیر اندازه‌ی سنسور دوربین است که طبیعتآً بر روی گجتی در ابعاد آیفون ممکن نیست. با این وجود دستگاه آیفون همواره به داشتن عملکردی خوب در زمینه‌ی عکس‌برداری معروف بوده است. اپل هر تغییر و تحولی که در اندازه‌ی رزولوشن یا پیکسل‌ها به وجود بیاورد، نهایتاً شرایطی را رقم خواهد زد که عملکرد دوربین بهتر از آن چه که پیش از آن شاهد بودیم شود.