آی‌اواس ۷ نصب‌شده بر روی ۸۵ درصد از آی‌دیوایس‌ها

روز دوشنبه اپل آمار و ارقام مربوط به میزان استفاده از آی‌اواس که به طور عمومی در بخش App Store Distribution از پورتال دولوپرها قابل دسترسی است را به روز کرد. این اطلاعات که بر اساس دسترسی‌های صورت‌گرفته به اپ‌استور در طی ۷ روز تا تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۱۴ ثبت شده‌اند نشان می‌دهند که ۸۵ درصد از دستگاه‌های آیفون٬ آیپاد و آیپد از آی‌اواس ۷ و بالاتر استفاده می‌کنند. دوازده درصد یا تقریباً یک هشتم از دستگاه‌ها از آی‌اواس ۶ ٬ و تنها سه درصد از آن‌ها از نسخه‌های قدیمی‌تر آی‌اواس استفاده می‌کنند. می‌توانید این آمار و ارقام را در این صفحه ببینید:

 

iOS-usage-stats-20140324

 

برای این که این ارقام بامعنی‌تر شوند٬‌ در نظر داشته باشید که اپل در ۶ دسامبر ۲۰۱۳ اعلام کرد که آی‌اواس ۷ بر روی ۷۴ درصد از دستگاه‌ها نصب شده است. و در تاریخ ۲۷ ژانویه‌ی ۲۰۱۴ هشتاد درصد از دستگاه‌ها از آی‌اواس ۷ استفاده می‌کردند. این افزایش ۵ درصدی طی این دو ماه تا حدودی نشانه‌ی افت سرعت آپدیت به آی‌اواس ۷ است. البته این کاهش سرعت قابل انتظار بود زیرا از عرضه‌ی آی‌اواس ۷ شش ماه می‌گذرد. در کنار این آمار٬ نگاه به آمار استفاده از نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل اندروید نیز می‌تواند جالب باشد:

 

Screen-Shot-2014-03-24-at-20.47.25

 

بر اساس اطلاعاتی که طی ۷ روز تا تاریخ ۳ مارس ۲۰۱۴ جمع‌آوری شده‌اند٬ ۶۲ درصد از دستگاه‌هایی که به Play Store سر زده‌اند سیستم‌عامل Jelly Bean بر رویشان نصب بوده است و ۳۵/۵ درصد از آن‌ها دارای نسخه‌های پیشین این سیستم‌عامل بودند. تنها ۲.۵ درصد از دستگاه‌ها از اندروید کیت‌کت که آخرین و برترین به روز رسانی اندروید است استفاده کرده بودند.

 

گوگل در توضیح این آمار اضافه می‌کند:

 

از آنجایی که این اطلاعات بر اساس میزان دسترسی صورت‌گرفته به گوگل‌پلی جمع‌آوری شده است و با توجه به این که گوگل پلی از اندروید ۲.۲ و به بالا پشتیبانی می‌کند٬‌ دستگاه‌های دارای اندروید پایین‌تر از این نسخه در این آمار لحاظ نشده‌اند.

به هر حال در آگوست سال ۲۰۱۳ دستگاه‌های دارای سیستم‌عاملی قدیمی‌تر از اندروید ۲.۲ سهمی به میزان یک درصد از دستگاه‌هایی که به وسیله‌ی سرورهای گوگل چک شدند را داشتند.

 

نه تنها این بار بلکه همواره سیستم‌عامل گوگل در زمینه‌ی میزان استفاده از آخرین نسخه و پراکندگی نسخه‌های مختلف مورد استفاده از آن از سیستم‌عامل آی‌اواس عقب بوده است. شایان توجه است که بخشی از این تاثیر ناشی از سیاست راحت‌سازی روند آپدیت اپل با کارهایی از قبیل تعبیه‌ی امکان آپدیت OTA و ملزوم‌ساختن توسعه‌دهندگان به سازگارساختن آپدیت‌ها و اپلیکیشن‌های جدید جدید با آن نسخه از سیستم‌عامل است.