آیفون SE در برابر آیفون 6s : تفاوت‌ها

می‌توان آیفون SE را آیفون 6s در بدنه‌ی یک آیفون 5s دانست. تلفن همراه 4 اینچی با تراشه A9 و دوربین 12 مگاپیکسلی که قدرتمندترین تلفن 4 اینچی دنیا محسوب می‌شود. تفاوت سایز و طراحی آیفون SE و آیفون 6s مشخص است، ما در این پست به مواردی که ممکن است ندانید اشاره می‌کنیم.

1- لمس سه بعدی در آیفون SE وجود ندارد

صفحه نمایش رتینا 4 اینچی در آيفون SE تنها از لحاظ اندازه از آیفون 6s پایین‌تر نیست و از نظر کارایی نیز چنین است. آیفون SE از فناوری لمس سه بعدی بهره نمی‌برد، این بدان معناست که این آیفون تفاوتی بین لمس معمولی، آرام و قوی قائل نمی‌شود. به عبارت دیگر، ویژگی‌هایی همچون Peek و Pop که شما را قادر می‌سازد پیش نمایشی از متون، ایمیل‌ها و صفحات وب بدون باز کردن آن‌ها مشاهده کنید، در آيفون SE حضور ندارد. هیچ میانبری نیز در آیفون SE نیست.

آیفون SE

2- آيفون SE از نسخه قدیمی و نسل اول سنسور تاچ آی‌دی استفاده می‌کند

زمانی که آيفون SE اثر انگشت شما را با سنسور تعبیه شده در دکمه هوم می‌خواند، این کار را آهسته‌تر از آیفون 6s انجام می‌دهد. این کندی به این دلیل است که آیفون 6s از یک سنسور جدیدتر استفاده می‌کند. آيفون SE از همان سخت افزاری که در آيفون 5s استفاده شده، بهره می‌برد. با اینکه یک تفاوت کوچک است اما وجود دارد.

iPhone-SE-uses-the-old-first-generation-Touch-ID-sensor

3- دوربین جلو آیفون SE ضعیف‌تر است

اگر چه دوربین اصلی آيفون SE یک دوربین 12 مگاپیکسلی است، اما دوربین دوم و یا جلو آن فوق‌العاده نیست. آيفون SE با دوربین جلو 1.2 مگاپیکسلی  قدیمی اپل با دریچه دیافراگم F2.4 همراه است، در حالی که آیفون 6s دارای یک دوربین 5 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F2.2 است که بسیار بهتر عمل می‌کند. البته هر دو دستگاه برای گرفتن سلفی هر چند وقت یک بار خوب عمل می‌کنند، اما برای کسانی که لحظه به لحظه زندگی خود را به صورت یهویی ثبت می‎کنند آیفون 6s گزینه‌ای بهتر می‌باشد. برای عکاسی سلفی با هر دو دستگاه می‌توان از صفحه نمایش به عنوان فلش استفاده کرد تا در تاریکی نتایج بهتری کسب شود.

iPhone-SE-has-a-lower-res-front-facing-camera

4- آيفون SE نسخه‌ی 128 گیگابایتی ندارد

بازی‌ها، برنامه‌ها، موسیقی، تصاویر و فیلم‌ها تماماً به فضا برای ذخیره سازی نیاز دارند. تقریباً تمام کسانی که ظرفیت‌های پایین را در هنگام خرید انتخاب کرده‌اند پس از مدتی پشیمان می‌شوند. آیفون 6s با ظرفیت 128 گیگابایت نیز عرضه می‌شود و برای کسانی که اطلاعات زیادی در دستگاه خود ذخیره می‌کنند، بسیار مناسب است. اما آيفون SE حداکثر با ظرفیت 64 گیگابایت است، 64 گیگابیت هم ظرفیت مناسبی است اما برای بسیاری 128 گیگابایت گزینه‌ای بهتر است.

No-128GB-storage-option-for-iPhone-SE.jpg

5- از Taptic Engine درون آيفون SE استفاده نشده است

Taptic Engine استفاده شده در آیفون 6s همانند یک موتور ویبره از آینده است. در مقایسه با موتورهای ویبره معمولی، دقیق‌تر و کم صداتر عمل می‌کند و بر روی بازخورد لمسی تاثیر گذار است. نقش عمده Taptic Engine در لمس سه بعدی است و نبود این تکنولوژی در آيفون SE و کوچکتر بودن دستگاه ممکن است از دلایل استفاده نکردن از Taptic Engine باشد.

No-Taptic-Engine-for-the-iPhone-SE

6- آیفون SE ممکن است عمر باتری بهتری داشته باشد

مشخص نیست که آیفون SE می‌تواند چقدر شارژ نگه دارد، اما انتظار داریم که زمان طولانی‌تری نسبت به آیفون 6s باشد. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی اپل، با آیفون SE می‌توان تا 13 ساعت وب گردی کرد، در حالی که در آیفون 6s تا 11 ساعت امکان پذیر است.

iPhone-SE-may-have-better-battery-life

7- بدون LTE Advanced، بدون آنتن‌های MIMO

اکثر مردم متوجه تفاوت نخواهند شد، اما آيفون SE از LTE Advanced  بهره نمی‌برد. این تکنولوژی در آیفون 6s و سایر تلفن‌های هوشمند رده بالای اخیر حضور دارد، و مزایایی از جمله پهنای باند بالاتر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و انتقال داده‌ها سریع‌تر صورت می‌گیرد. علاوه بر این در آيفون SE از آنتن‌های MIMO استفاده نشده است و آیفون 6s اتصالی قوی‌تر در فاصله‌های طولانی با امواج وای-فای دارد.

No-LTE-Advanced-MIMO-antennas-for-iPhone-SE

8- دوربین آیفون SE برجسته نیست

آخرین تفاوت یک نکته مثبت برای آيفون SE است. با وجود اینکه دوربین اصلی آيفون SE و آیفون 6s یکسان است، اما در آيفون SE دوربین برآمدگی ندارد و با سطح بدنه هموار است. به احتمال زیاد به خاطر ضخیم‌تر بودن آيفون SE اینگونه شده و دوربین با تمامی متعلقاتش در دستگاه جا شده است.

iPhone-SE-has-no-protruding-camera