آموزش فعال‌کردن کیبورد فارسی رسمی اپل بر روی آی‌اواس ۸ جیلبریک‌شده

یکی از تغییرات بزرگی که با سیستم عامل آی‌اواس ۸ بر روی آیفون‌ها و آیپدها پا گذاشت فعال‌شدن امکان نصب کیبوردهای شخص ثالث بود. در این نسخه کاربران محدود به کیبوردهای پیش‌فرض تعبیه‌شده سیستم عامل نیستند و می‌توانند نمونه‌های متنوع‌تری را از اپ استور یافته و نصب کنند. در این میان کیبوردهای فارسی نیز کم نیستند. FarsTap، PersianTyper، کیبورد مداد و کیبورد سیب از مواردی هستند که هر یک تجربه‌ی بخصوصی از تایپ فارسی با مزایا و معایب خود بر روی آی‌اواس ۸ را به ارمغان می‌آوردند. شاید با این توصیفات تصور شود که وضعیت بر وفق مراد است. اما آی‌اواس ۸ در زمینه‌ی کیبورد یکی از آزاردهنده‌ترین آپدیت‌ها برای کاربران ایرانی بود. اگر علت را ندانید می‌پرسید چرا؟

 

اطلاع دارید که کیبورد فارسی بر روی نسخه‌های پیشین آی‌اواس نیز به صورت پیش‌فرض فعال نبود و راه چاره برای تایپ فارسی استفاده از کیبورد عربی بود. ولی جای خوشحالی داشت که گر چه خود کیبورد فعال نبود، اما فایل‌های مربوطه‌ی آن در شاخه‌های سیستمی دستگاه وجود داشتند و کاری که باید می‌کردید فعال‌کردن دسترسی به آن‌ها بود. از این رو روش‌هایی پدید آمده بود که کاربران می‌توانستند با پیروی از آن‌ها این کیبورد فارسی مخفی را فعال کنند. اما آی‌اواس ۸ راه را بر این روش‌ها بسته است و دیگر خبری از امکان فعال‌کردن کیبورد فارسی مخفی بر روی این نسخه نیست. پس چاره نیست؟

 

کاربران سیستم عامل آی‌اواس ۸ برای داشتن امکان تایپ فارسی دو گزینه بیشتر پیش رو ندارند: استفاده از کیبورد عربی یا استفاده از کیبوردهای شخص ثالث فارسی که در اپ استور عرضه شده‌اند. واضح است که هیچ کدام از این روش‌ها بی‌نقص نیستند و سراغ هر کدام بروید بعید نیست که دوباره دلتنگ کیبورد فارسی شسته و رفته‌ی آی‌اواس ۷ شوید. سوال این است که هیچ راهی برای فعال‌کردن این کیبورد وجود ندارد؟ جواب این سوال تا دیروز خیر بود، اما راهی برای تحقق این کار پیدا شده است.

 

یکی از کاربران فروم‌های وبسایت i-Phone با نام کاربری 5433d_ap به تازگی روشی را شرح داده که کیبورد فارسی پیش‌فرض اپل را بر روی دستگاه‌های جیلبریک‌شده فعال می‌کند. کاری که انجام می‌شود بیشتر از تنها فعال‌کردن دسترسی به فایل‌های موجود است و چون قرار است با شاخه‌های سیستمی دستگاه سر و کله زده شود، حتماً باید دستگاهتان جیلبریک‌شده باشد. ضمن تشکر از این کاربر و محفوظ دانستن ارزش معنوی این کار به شخص ایشان، به نقل روشی که توضیح داده شده است می‌پردازیم تا آن دسته از شما کاربر اپل اپس که دستگاه مجهز به آی‌اواس ۸ خود را جیلبریک کرده‌اید نیز بتوانید از نعمت کیبورد فارسی بر روی دستگاهتان بهره‌مند شوید.

 

آموزش فعال‌کردن کیبورد فارسی رسمی اپل بر روی آی‌اواس ۸ جیلبریک‌شده

 

۱- با استفاده از سیدیا توییک Apple File Conduit 2 را بر روی دستگاهتان نصب کنید تا دسترسی کامل به فایل‌های سیستمی برایتان فراهم شود.

 

۲- آخرین نسخه‌ی موجود نرم‌افزار iTools را دانلود کرده و پس از نصب، آی‌دیوایستان را به کامپیوتر متصل کنید.

 

۳- پس از آن که دستگاهتان شناسایی شد، در ستون سمت چپ بر روی FileSystem کلیک کرده و به شاخه‌ی زیر بروید /System/Library/TextInput

 

۴- دو پکیج TextInput_ar.bundle و TextInput_fa.bundle را بر روی قسمتی از هاردتان به عنوان بکاپ کپی کنید.

 

0

 

۵- دوباره به iTools بازگشته و به داخل پکیج TextInput_fa.bundle بروید.

 

۶- فایل Info.plist را باز کنید و مطابق تصویر زیر دستوری که در ادامه آمده است را بین دو سطر <string>8.1</string> و <key>UIDeviceFamily</key> پیست کنید:

<key>UIAddKeyboardUsesPicker</key>

<true/>

 

1

 

۷- تغییرات فوق را ذخیره کرده و به یک شاخه بالاتر بازگردید. از داخل فولدر TextInput این بار پکیج TextInput_ar.bundle را باز کنید.

 

۸- فایل زیپ TextInput_ar.bundle.zip را از این لینک دانلود کرده و محتویات آن را جایگزین فایل‌هایی که در داخل TextInput_ar.bundle وجود دارند کنید.

 

2

 

۹- دستگاهتان را یک بار ریستارت کنید.

 

۱۰- پس از بالا آمدن کامل دستگاه داخل اپلیکیشن Settings به بخش General > Keyboards > Keyboards > Add new Keyboards رفته و پس از انتخاب Arabic تیک گزینه‌ی Persian را فعال کنید.

 

۱۱- با مراجعه به قسمتی که امکان تایپ را برایتان فعال کند شاهد فعال‌شدن کیبورد فارسی خواهید بود.