آموزش رفع مشکل iPhone is Disabled فراموشی رمز آیفون

مطمئناً اغلب شما با پیغام ”iPhone is disabled” مواجه شده‌اید که به مدت زمان 1، 5، 15 و یا 60 دقیقه نمی‌توانید رمز عبور خود را وارد کنید. در بدترین وضعیت ممکن پیغام ”iPhone is disabled. Connect to iTunes” مشاهده می‌شود و دستگاه را تا زمانی که به آیتونز متصل نکنید، قابل استفاده نخواهد بود. در این پست به بررسی علل این پیغام و راه حل باز کردن آیفون برای استفاده کامل می‌پردازیم.

چرا آیفون من غیر فعال شده است؟

آیفون قفل شده به یک رمز عبور و یا اثر انگشت نیاز دارد و این یک اقدام مهم امنیتی است. پس از اینکه کد عبور را به اشتباه 5 بار پشت سر هم وارد شود، آیفون به طور خودکار برای 1 دقیقه غیر فعال می‌شود و بر روی صفحه پیغام خطای “iPhone is disabled” مشاهده می‌گردد. برای حل این مشکل کافی است که یک و یا چند دقیقه صبر کنید و رمز عبور صحیح را وارد کرده و به دستگاه دسترسی داشته باشید. برای وارد کردن رمز عبور صحیح دقت کنید چون پس از بازه زمانی اول که اجازه ورود رمز را نمی‌دهد، هر رمز اشتباه این بازه را افزایش می‌دهد.

این بازه‌های زمانی به ترتیب زیر است:

  • 5 رمز اشتباه پشت سر هم؛ آیفون برای 1 دقیقه غیر فعال می‌شود
  • 7 رمز اشتباه پشت سر هم؛ آیفون برای 5 دقیقه غیر فعال می‌شود
  • 8 رمز اشتباه پشت سر هم؛ آیفون برای 15 دقیقه غیر فعال می‌شود
  • 9 رمز اشتباه پشت سر هم؛ آیفون برای 60 دقیقه غیر فعال می‌شود
  • 10 رمز اشتباه پشت سر هم؛ آیفون به طور کلی غیر فعال می‌شود و باید به آیتونز دستگاه را متصل کنید (اگر گزینه Erase Data فعال باشد، تمامی داده‌ها حذف می‌شوند)

یک دقیقه انتظار زیاد بد نیست، اما چندین دقیقه تا یک ساعت و یا اجبار به اتصال به آیتونز گاهی اوقات می‌تواند مشکل ساز باشد.

من اصلا سعی به باز کردن آیفون نکرده‌ام، چرا دستگاه غیر فعال شده است؟

برخی مواقع شما اصلاً رمز عبوری را وارد نکرده‌اید که بخواهد درست و یا اشتباه باشد اما آیفون غیر فعال شده است. چگونه این اتفاق می‌افتد؟ برای این مشکل دو علت وجود دارد.

غیر فعال شدن در جیب؛ درست است که آیفون برای باز شدن نیاز به اسلاید بر روی صفحه نمایش در حالتی که روشن است، دارد. اما گاهاً به طور تصادفی این عمل انجام می‌شود و شما سهواً رمز عبور را زمانی که دستتان در جیب است با برخورد به صفحه نمایش وارد می‌کنید.

غیر فعال شدن توسط افراد؛ هیچ احتمالی به غیر از مورد اول برای غیر فعال شدن وجود ندارد و تنها دلیل دیگر می‌تواند امتحان شدن پسورد توسط افراد باشد. مطمئناً فردی قصد باز کردن آیفون شما را داشته است و یا زمانی که تلفن همراه در دست کودکان است، این اتفاق رخ داده است.

اگر آیفون شما برای چند دقیقه غیر فعال شده است تنها دو راه دارید:

1- صبر کردن برای گذشتن زمان درج شده و وارد کردن رمز درست

2- اگر نمی‌توانید صبر کنید و یا رمز عبور را نمی‌دانید باید دستگاه را به حالت ریکاوری (recovery mode) برده و ریستور کنید. اگر بکاپ در iTunes یا iCloud داشته باشید می‌توانید آن را بازگردانید.

رفع مشکل ”iPhone is Disabled . Connect to iTunes ”

iphone-is-disabled-error-message-try-again-450x800

این بدترین سناریو ممکن است که می‌تواند رخ دهد و باید برای دسترسی دوباره به دستگاه از کامپیوتر استفاده نمایید. امیدوارم که از دستگاه خود یک بکاپ جدید داشته باشید و رمز عبور درست را بدانید، در غیر این صورت تمامی داده‌ها و اطلاعات از دست خواهند رفت.

اگر رمز عبور خود را می‌دانید و یک بکاپ جدید دارید به راحتی می‌توانید دستگاه خود را از این حالت خارج کنید.

1- آیفون خود را به یک کامپیوتر که قبلا با آن دستگاه را sync کرده‌اید با کابل USB وصل کنید.

2- گزینه “Sync” را در آیتونز بزنید و زمانی که از شما رمز عبور را خواست، رمز عبور صحیح را وارد نمایید، بکاپ گیری نیز صورت می‌گیرد.

3- گزینه “Restore Backup” و سپس آخرین بکاپ گرفته شده را انتخاب کنید.

iphone-recovery-mode-397x800

اگر بکاپ و رمز عبور را نداشته باشید، تمامی داده‌ها پاک خواهند شد، هیچ راهی برای دور زدن این مشکل وجود ندارد، حتی خود اپل هم نمی‌تواند کاری کند. پس به طور منظم از دستگاه خود بکاپ بگیرید تا اگر رمز عبور شما به مشکل خورد، راه حلی داشته باشید.