تلاش پنهان یاهو برای تبدیل‌شدن به موتور جست‌وجوی پیشفرض آی‌اواس

بر اساس گزارش سرویس Re/code یاهو در حال کار بر روی دو پروژه‌ی داخلی برای بهینه‌سازی سرویس جست‌وجوی موبایل خود در جهت قانع‌کردن اپل برای قراردادن سرویس جست‌وجوی یاهو به عنوان موتور جست‌وجوی پیشفرش آی‌اواس است. سرویس WSJ سال گذشته گزارش کرده بود که اپل و یاهو صحبت‌هایی در مورد این که چگونه سرویس‌های یاهو را در آی‌اواس (فراتر از سرویس آب‌وهوا و سهام) برجسته کنند داشته‌اند.

این گزارش اشاره می‌کند که Marissa Mayer مدیرعامل یاهو در حال آماده‌سازی پرزنتیشن‌های دقیقی جهت ارائه به مدیران اپل برای نشان‌دادن این که سرویس جست‌وجوی موبایل جدید این شرکت چگونه خواهد بود است. دو پروژه‌ی داخلی با اسم رمزهای “Fast Break” و “Curveball” بخشی از بازطراحی موتور جست‌وجوی موبایل یاهو هستند.

20140417-124219.jpg

در حال حاضر یاهو و مایکروسافت در نزدیکی ۱۰ ساله‌شدن همکاری در زمینه‌ی جست‌وجو و تبلیغات هستند، چیزی که Mayer در تلاش برای خاتمه‌دادن به آن است. در حال حاضر سرویس مایکروسافت بینگ قدرت‌دهنده‌ی قابلیت جست‌وجوی وب سرویس سیری است. گوگل نیز موتور جست‌وجوی پیشفرض سافاری آی‌اواس است و گزینه‌های یاهو و بینگ نیز برای انتخاب وجود دارند.

اگر یاهو به این هدف دست پیدا کند نتیجه‌ی کار افزایشی بزرگ در زمینه‌ی درآمد حاصل از تبلیغات خواهد بود. این شرکت در چند وقت اخیر حضور خود در زمینه‌ی موبایل را با ساخت اپلیکیشن‌هایی که از طریق اپ استور عرضه می‌شوند افزایش داده است. نظیر Yahoo Digest برای خواندن اخبار و اپلیکیشن آب و هوا. این کارها چندان درآمدزا نیستند، ولی جست‌وجو از طریق سافاری خیل عظیمی از کاربران را به طور مستقیم به وبسایت این شرکت راهی می‌کند که نتیجه‌ی آن افزایش فزاینده‌ی درآمد شرکت از تبلیغات است.

بر اساس گزارش سرویس Re/code توافق جدید و گسترده‌تر اپل و یاهو قریب‌الوقوع نیست، ولی با این حال این اقدامات بخشی از اقدامات طولانی مدت برای نزدیک‌تر کردن دو شرکت به همدیگر است.