چیپ M7 آیفون 5S بدون نیاز به باطری به جمع‌آوری داده‌های حرکتی ادامه می‌دهد

به نکته‌ی جالبی توجه کنید که به احتمال زیاد تا قبل از این متوجهش نشده بودید. حتی اگر گوشی آیفون 5S  شما بخاطر تمام‌شدن باطری خاموش شود، سنسور M7 همچنان به کار خود ادامه داده و به ثبت فعالیت‌های فیزیکی شما از قبیل ثبت تعداد قدم‌هایتان می‌پردازد. این مسئله را یکی از کاربران شبکه‌ی ردیت در طی سفری که در آن آیفونش را به همراه داشت متوجه شده است.

 

این کاربر که Glarznak نام دارد، در طی سفرش هنگامی که کابل شارژر آیفونش خراب شد به جای پیداکردن یک کابل دیگر و شارژکردن گوشی‌اش آن‌ها را رها کرد تا خاموش شود. پس از بازگشت به آمریکا، او گوشی خود را شارژ کرد و متوجه شد که اپلیکیشن Argus (که یک اپلیکیشن ثبت فعالیت‌های ورزشی است) حتی در مدت زمانی که گوشی بخاطر اتمام باطری خاموش شده بود نیز به ثبت تعداد قدم‌های طی‌شده‌ی او در طول سفر پرداخته است.

 

apple-location-600x526

 

این قسم از عملکرد سنسور (“ثبت” فعالیت) یکی از جنبه‌هایی بود که در توصیف عملکردهای مختلف این سنسور روی آیفون فایو اس مورد بحث قرار گرفته بود. این چیپ به نحوی مستقل از پردازشگر اصلی A7، اطلاعات حرکتی‌ای که از طریق سنسورهای مختلف جمع‌آوری می‌شوند را جمع‌آوری، ردیابی و پردازش می‌کند. و این طور که پیداست زمانی که باطری آیفون شما خالی می‌شود، این سنسور چندان هم از این منبع انرژی بی‌بهره نمی‌ماند. ظاهراً پردازشگر M7 می‌تواند حتی با حداقل مقدار انرژی باقیمانده در باطریتان نیز به فعالیت ادامه دهد.

 

با این حال چون میزان شارژ باقیمانده در باطری برای روشن‌کردن اینترنتِ سیم‌کارت و قابلیت‌های بی‌سیمی مثل جی‌پی‌اس کافی نیست، اطلاعات حرکتی جمع‌آوری شده توسط M7 به صورت محلی روی گوشی باقی می‌مانند. اگر به این صورت به قضیه نگاه کنیم جای ترسی وجود ندارد. مگر این که قرار و فرآیندی در پشت پرده برای آپلود‌شدنشان وجود داشته باشد.