چگونه OSX Mavericks تا این حد قوی و کم مصرف شده است ؟

دو نکته مثبت که مردم مک را به خاطر آن دوست دارند عملکرد سریع و عمر طولانی باتری می باشد و با OS X Mavericks سرعت چندین برابر شده و مصرف باتری بسیار کاهش یافته است و به اصطلاح این سیستم عامل سبک شده است !! اپل در این نسخه از سیستم عاملش تک تک جزئیات مک او اس را مورد بررسی قرار داده است تا بتواند علاوه بر اینکه از مصرف باتری این سیستم عامل بکاهد ، بر سرعت پردازش این سیستم عامل نیز بیفزاید . در واقع اپل کاری کرده است که این سیستم عامل هوشمند تر شود ، نه سخت تر !

 Timer Coalescing 

در OS X Mavericks با قابلیت Timer Coalescing ، عملیات های کوچک به یک دیگر می پیوندند و دوره های کوتاهی را ایجاد می کنند که CPU می تواند بیشتر وارد حالت کم مصرف شود که مصرف CPU تا 72درصد کاهش یافته است ! این مدت زمان کوتاه بیکاری CPU به باتری مک استراحت می دهد . این اتفاق آن سریع رخ می دهد که شما آن را حس نمی کنید و مک شما همچنان با همان سرعت می تواند همه وظیفه هایش را انجام دهد .

کارکرد CPU بدون Timer Coalescing :

cpu

کارکرد CPU به همراه Timer Coalescing :

cpu2

App Nap

قابلیت App Nap به شما کمک می کند تا در هنگام استفاده از چند برنامه در یک زمان تا آنجا که ممکن است از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنید . هنگامی که یک برنامه کاملا پشت برنامه دیگری مخفی شده و در حال انجام کاری مانند دانلود کردن یا پخش موزیک نیست ، با آرام کردن سرعت برنامه از انرژی باتری محافظت می کند . اما هنگامی که شما دمباره شروع به استفاده از آن برنامه می کنید دوباره برنامه به حالت سریع خود باز خواهد گشت . App Nap همین شیوه را در مورد سافاری نیز به کار می بندد و تنها زبانه ای که در حال مشاهده آن هستید از تمام سرعت استفاده خواهد کرد. با افزودن اپ نپ به این نسخه از سیستم عامل مک ، مصرف باتری 23 درصد کاهش یافته است !

Safari Power Saver 

بسیاری از وب سایت ها برای نمایش انیمیشن ها از پلاگ این های پر مصرف استفاده می کنند که انرژی باارزشی را به باد می دهد ! اما سافاری جدید در OS X Mavericks یک قابیت ذخیره انرژی دارد که می تواند تشخیص دهد که آیا شما برای دیدن این انیمیشن آمده اید یا این انیمیشن به شما پیشنهاد شده است(مانند تبلیغات) . اگر محتوا در مرکز و جلوی صفحه باشد مانند همیشه سافاری آن را اجرا خواهد کرد اما اگر در گوشه ها باشد قابیت Power Saver سافاری به طور اتوماتیک آن را متوقف می کند و شما یک پیش نمایش ایستا از آن را خواهید دید و تا زمانی که بر روی Play کلیک نکنید اجرا نخواهد شد . با Power Saver جدید سافاری ، مرور صفحات و پلاگ این ها 35 درصد کاهش خواهد یافت !

صرفه جویی هنگام پخش فیلم های HD با آیتونز

از این پس می توانید بدون اتصال مک بوک های خود به برق یک فیلم HD را با خیال راحت تماشا کنید . موتور بازنواخت ویدئو در این سیستم عامل از سخت افزار گرافیک نیز کارآمد تر شده و حتی پخش ویدئو ها نیز با صرفه جویی در مصرف باتری همراه است . این قابلیت نیز مصرف انرژی توسط CPU هنگامی که شما در حال تماشای ویدئو هستید را 35 درصد کاهش می دهد !

حافظه فشرده 

هر چه قدر مک شما حافظه ی بیشتری در اختیار داشته باشد سریع تر کار خواهد کرد اما هنگامی که از چندین برنامه استفاده کنید حجم بیشتری از حافظه به کار گرفته خواهد شد . در OS X Mavericks قابلیت Compressed Memory به شما اجازه خواهد داد تا هنگامی که بیشتر از همیشه به حافظه نیاز دارید فضای خالی بیشتری را در اختیار داشته باشید . هنگامی که حجم زیادی از حافظه اشغال شود ، سیستم عامل به طور اتوماتیک داده ها از برنامه های غیر فعال را فشرده می کند تا فضای بیشتری را در اخیتار داشته باشید .

bdfore

after

سرعت فوق العاده 

هنگامی که حافظه فشرده شود ، دیگر مک شما لازم نیست به طور متداوم اطلاعات را بین حافظه و محل ذخیره سازی آن منتقل کند ، پس میتواند در زمان کمتر کار بیشتری انجام دهد ! پردازش OS X Mavericks در هنگام بارگذاری 1.4 برابر نسخه قبلی و سرعت بیدار شدن از استند بای آن نیز 1.5 برابر شده است !

snip