چگونه باگی عجیب در آی‌مسیج شما را تنها محدود به استفاده از آیفون می‌کند

سیستم آی‌مسیج اپل قابلیتی بسیار عالیست برای کسانی که پیام‌های متنی زیادی ارسال می‌کنند. این قابلیت که به طور عمیقی با جنبه‌های مختلف سیستم عامل ادغام شده است در هنگام استفاده به صورت خاصی فعال می‌شود و کاربر می‌تواند درک کند که در حال استفاده از آی‌مسیج است. زمانی که شما شروع به تایپ مسیجی در آی‌اواس یا اواس‌ایکس برای ارسال به فردی می‌کنید٬ آی‌مسیج با سرورهای اپل این مسئله را چک می‌کند که آیا فرد مقابلتان آی‌مسیج را فعال کرده است یا نه.

اگر اینطور باشد٬ حباب‌های حاوی متن‌های ارسالی به رنگ آبی درمی‌آیند تا نشان دهند در حال استفاده از آی‌مسیج هستید و هیچ هزینه‌ای از سوی اپراتور برای پیام‌های ارسالیتان محاسبه نمی‌شود. اما ظاهراً مشکل از آن جایی شروع می‌شود که شما تصمیم بگیرید از سیمکارتتان بر روی گوشی‌ای با سیستم عامل دیگری استفاده کنید.

این کار مانع از دریافت پیام‌های کوتاهی خواهد شد که از این پس از سوی آیفون‌های دیگر برایتان ارسال می‌شود!

علت مسئله این است که در چنین شرایطی به این خاطر که شماره‌ی تلفنتان همچنان به صورت سازگار با آی‌مسیج در تنظیمات آی‌مسیج باقی مانده است٬ سرورهای اپل همچنان پیام‌های متنی ارسالی را پیام‌های آی‌مسیج تبدیل می‌کنند. این مشکل پیش از این نیز توسط کاربران آشکار شده بود٬ اما به تازگی Adam Pash از تجربه‌ی مطرح‌کردن این مشکل با بخش پشتیبانی فنی اپل که تلاش برای رفع آن می‌کردند نوشته است.

اخیراً من از آیفون به یک گوشی اندرویدی سوئیچ کردم٬‌ و پس از مدت کوتاهی متوجه شدم که شماره‌ی تلفن من همچنان به فرم سازگار با آی‌مسیج باقی مانده است. به این معنی که هر بار که شخصی با آیفونش تلاش می‌کرد پیامی متنی برای من ارسال کند٬ من هیچ پیامی دریافت نمی‌کردم و به فرد فرستنده نیز پیام Delivered مخابره می‌شد و آن‌ها هیچ مورد غیرعادی احساس نمی‌کردند.

پس از مطرح‌کردن مشکل با بخش پشتیبانی Apple Care ٬ Pash نتیجه گرفت که این شرکت هیچ راهنمایی مشخصی برای حل این مشکل آزاردهنده ندارد. اپل تنها اشاره کرد که این مشکلی است که ظاهراً بسیاری از کاربران با آن روبرو هستند. Pash اطلاعاتی که از سوی Apple Care در اختیار او گذاشته شدند را لیست کرده است:

۱- این مشکلی است که بسیاری از کاربران با آن روبرو هستند.

۲- تیم مهندسی ما در حال کار بر روی مسئله هستند اما ظاهراً مشخص نیست که چگونه مشکل را حل کنند.

۳- در حال حاضر راه معتبری برای حل کامل مشکل وجود ندارد. برای تعدادی از مردم راه‌حل‌های مرسوم جوابگوست؛ اما برای عده‌ی زیادی نه.

موردی که این مسئله را غیرقابل‌هضم می‌کند این است که تنها اپل است که می‌تواند این مسئله را از طریق دستکاری اپل آی‌دیتان حل کند. Pash معتقد است که بدین طریق اپل به طور کامل قابلیت پیام‌رسانی سیمکارتش و امکان جابجایی شماره‌اش مابین دستگاه‌های مختلف را ربوده است. اگر با این مشکل مواجه شده‌اید٬ بر اساس گفته‌های مسئولین بخش پشتیبانی تنها چاره‌ای که خواهید داشت تماس با هر یک از مخاطبانتان که گوشی آیفون دارند و تقاضا از آن‌ها برای حذف‌کردن نامتان از دفترچه تلفنشان است. که مشخص است چقدر کار احمقانه‌ایست.

آپدیت: پس از انتشار خبر فوق در وبسایت‌های مختلف، روشی‌های متعددی برای حل این مشکل پیشنهاد شده است. تا زمانی که اپل این مشکل را در سرویس حل کند می‌توانید از روش زیر که مشکل را برای تعداد زیادی از کاربران حل کرده است استفاده کنید:

۱- با استفاده از اطلاعات اپل آی‌‌دی خود در وبسایت My Support Profile لاگین کنید.
Step-1
۲- گوشی‌ای که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید را انتخاب کنید.
Step-2
۳- در صفحه‌ای که گشوده می‌شود بر روی Unregister کلیک کنید.
Step-3
۴- صفحه‌ی تأیید غیرفعالسازی نشان داده می‌شود.
Step-4
توجه کنید که همانطور که اپل نیز اشاره کرده است در حال حاضر روش تضمین‌شده‌ای برای حل کامل مشکل وجود ندارد. یک راه نیز برای جلوگیری از پیش‌آمدن این مشکل تا حد زیادی٬ غیرفعال‌کردن آی‌مسیج در قسمت Settings قبل از تعویض دستگاهتان است.