پیشی‌گرفتن فروش آیفون 5c از تمامی دستگاه‌های مبتنی بر اندروید٬ بلک‌بری و ویندوز فون در سه‌ماهه‌ی زمستان

اگر چه تا کنون فروش آیفون 5c کمتر از میزانی که حتی خود اپل انتظار داشت بوده است٬ ولی فروش این دستگاه به چنان بدی‌ای که بعضی از مردم ممکن است خیال کنند نبوده است. بر اساس گزارش منتشرشده در وبسایت AppleInsider میزان فروش دستگاه میان‌رده‌ی آیفون 5c در آمریکا از میزان فروش تمامی دستگاه‌های مبتنی بر اندروید٬ بلک‌بری و ویندوز فون در سه‌ماهه‌ی زمستان بیشتر بوده است. نگاهی به این آمار بیاندازید:

 

iPhone-5c-sales

 

این گزارش از منابع مختلفی سخن به میان آورده است که اذعان دارند میزان فروش آیفون 5c تقریباً ۱۲.۸ میلیون دستگاه در طی سه ماه بوده است که این مقدار از دو برابر میزان فروش برخی دستگاه‌های مدعی به رقابت نیز بیشتر است:

 

این گزارش این معناست که آیفون 5c در سه‌ماهه‌ی اخیر در کشور آمریکا فروشی به میزان دوبرابر فروش دستگاه‌های بلک‌بری (۶ میلیون دستگاه فروش)٬ فروشی بیشتر از کل فروش‌های دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز فون (۸.۲ میلیون دستگاه فروش) و حتی فروشی بیشتر از تمامی دستگاه‌های فروخته‌شده‌ی مبتنی بر ویندوز فون در جهان طی سه ماهه‌ی اخیر داشته است. حتی بنا به گزارش‌ها گلکسی S4 که پرچمدار سامسونگ تلقی می‌شود تنها ۹ میلیون دستگاه در طی این مدت فروخته است. مسئله یک مسئله‌ی ریاضی ساده است. ۹ میلیون کمتر از ۱۲.۸ میلیون است

 

لازم به ذکر است که طی این سه ماه آیفون 5c دومین گوشی پرطرفدار در بین گوشی‌های دو اپراتور برتر آمریکا (AT&T و Sprint) بوده است. این مکان را در اپراتورهای Verizon و T-Mobile سامسونگ گلکسی S4 به خود اختصاص داده است. اما میزان فروش ذکرشده‌ی فوق نشان می‌دهد که آیفون 5c که از آن به عنوان شکستی برای اپل یاد می‌شود یک انتخاب مطرح در لیست گوشی‌های هوشمند پرفروش است.

 

iPhone-5S-vs-5C-casing-video-e1378462051101

 

یک دلیل اصلی که آیفون 5c را اینگونه مورد انتقاد قرار می‌دهد این است که فروش این دستگاه با فروش بسیار موفق آیفون 5s مقایسه می‌شود. ولی همانطور که در گزارشِ اشاره‌شده ذکر شده است٬ باور این که اپل از بابت انتخاب یک گوشی هوشمند با دوبرابر قیمت و با قراردادی دو ساله توسط مصرف‌کنندگان ناراحت باشد سخت است. این گزارش اندروید را در این زمینه شکست‌خورده تلقی می‌کند:

 

توجه کنید که اپل تنها پول بیشتر به دست نیاورده است. مشتریان الان نیز حاضر به پرداخت قیمتی دوبرابر برای به‌دست‌آوردن آیفون هستند. اما اندروید در این زمینه شکست خورده است. یا تمامی جهانیان فریب خورده‌اند٬ و یا واقعاً اندروید بر خلاف ادعا هوادارانش انتخاب مطلوبی نیست.

 

وبسایت Kantar در ماه دسامبر گذشته گزارش داد که تقریباً نصف خریداران آیفون 5c کسانی بودند که گوشی قبلی آن‌ها ساخت یکی از شرکت‌های رقیب مانند سامسونگ و ال‌جی بود. این آمار کاملاً متفاوت است از آمار خریداران آیفون 5s که ۸۰ درصد از آن‌ها را کسانی تشکیل می‌دادند که گوشی قبلی آن‌ها مدل قدیمی‌تر آیفون بود. بیشترین تقاضا برای آيفون 5c از سوی افرادی با درآمد کمتر است٬ به طوری که ۴۲ درصد از دارندگان این گوشی درآمدی کمتر از ۴۹ هزار دلار در سال دارند. (این جمله تفاوت مفهوم درآمد پایین در ایران و کشورهای غربی را به وضوح نشان می‌دهد.)

 

می‌دانیم که اپل اخیراً نسخه‌ی ۸ گیگابایتی آیفون 5c را در کشورهای استرالیا٬ چین٬ فرانسه٬ آلمان و انگلیس به قصد افزایش فروش این محصول که فروش آن کم تلقی می‌شود عرضه کرده است. ولی حال می‌دانیم که در واقع آیفون 5c یکی از موفق‌ترین تولیدات اپل در سال گذشته بوده است و به صورت آهسته و پیوسته خود را به عنوان دومین گوشی هوشمند برتر دنیا مطرح کرده است.