نحوه‌ کالیبره کردن باطری آیفون برای استفاده‌ حداکثری از آن

روز به روز برقدرت گوشی‌های هوشمند افزوده می‌شود. پردازنده‌ی بهتر،دوربین بهتر،کیفیت صفحه‌ نمایش بهتر.ولی دربین این همه بهبود، یک مشخصه است که به ندرت می‌بینیم. باطری بهتر. موجب اذیت است که شما هوشمندترین گوشی همراه دنیا را داشته باشید ولی نهایتا 3-4 ساعت بتوانید استفاده‌ی مفید از آن بکنید. شرکت‌های فناوری در خوشبینانه‌ترین حالت به این می‌بالند که با وجود بهبودهای سخت‌افزاری، عملکرد باطری بدتر نشده است.

iPhone-4-battery-life

 

این مشکل حل خواهد شد؟ امیدواریم. ولی تا آن زمان باید یاد بگیریم که راه استفاده‌ی حداکثری از توان باطری‌های فعلی چیست. عمر باطری‌های کنونی بر اساس تعداد سیکل‌های آن‌ها تعیین می‌شود. منظور از هر سیکل، هر 100 درصد شارژی است که در باطری انجام می‌گیرد. برای مثال شما اگر یک بار گوشی را از 30 تا 70 درصد و سپس از 10 تا 70 درصد شارژ کنید یک سیکل را طی کرده‌اید. با انجام‌شدن هر سیکل، عمر باطری به میزان جزئی کم می‌شود و با افزایش تعداد سیکل، مجموع این مقادیر عدد چشمگیری می‌شود و حتی می‌تواند تا 20 % از ظرفیت باطریتان را از بین ببرد.

 

با طی‌شدن این سیکل‌های متعدد باطری از توازن عملکرد خود خارج می‌شود. در این مرحله کاری که باید انجام شود کالیبره‌کردن است. کالیبره‌کردن عملی است که هر چند وقت یک بار باید روی باطری انجام گیرد تا مطمئن شویم از ظرفیت باطری نهایت استفاده می‌شود. برای این کار:

1- از گوشی خود استفاده کنید تا زمانی که باطری آن به صفر رسیده و خاموش شود.

 

2- گوشی خود را به شارژ زده و اجازه دهید بی‌وقفه تا 100 درصد شارژ شود.

 

3- پس از رسیدن به این میزان از شارژ، اجازه دهید گوشی تا یک ساعت دیگر نیز در شارژ باقی بماند.

 

4- سپس دوباره از گوشی خود به طور عادی استفاده کنید تا باطری آن به صفر رسیده و خاموش شود. دقت کنید که در طی این روند اصلاً گوشی را شارژ نکنید.

 

5- پس از خاموش‌شدن، دوباره گوشی را به شارژ متصل کرده و اجازه دهید تا 100 درصد شارژ شود و پس از رسیدن به 100، یک ساعت دیگر در شارژ باقی بماند. سپس گوشی را از شارژ قطع کنید.

 

پس از طی‌کردن این مراحل باطری شما کالیبره‌ شده و می‌توانید مطمئن باشید که تا زمانی که دوباره کالیبره‌ کنید از حداکثر ظرفیت باطری استفاده می‌شود. برای این که در هنگام استفاده نیز حفظ سلامت باطری تضمین شود نیاز دارید که یک نکته‌ی دیگر را نیز رعایت کنید. همانطور که در ابتدای پست اشاره شد، عمر باطری گوشی شما وابسته به تعداد سیکلی است که برای شارژ شدن طی کرده است. گفته می‌شود برای این که این تعداد سیکل در گذر زمان در حداقل مقدار باقی بماند، سعی کنید شارژ باطری خود را مابین 30 تا 80 درصد نگه دارید. یعنی تا حد امکان نه زیادتر از 80 و نه کمتر از 30 درصد. با رعایت مداوم دو نکته‌ی فوق می‌توانید مطمئن باشید که بهترین رفتار برای حفظ سلامت باطری خود را اتخاذ کرده‌اید و می‌توانید حداکثر استفاده را از ظرفیت آن بکنید.