مایکروسافت رقیب دست‌پرورده‌ی خود در برابر سیری را معرفی کرد

نزدیک به سه سال است که از عرضه‌ی سیری برای بار نخست بر روی آیفون 4s می‌گذرد و اکنون مایکروسافت پاسخی در برابر این دستیار دیجیتال آماده کرده است: کورتانا. این اسم برگرفته از نام یکی از شخصیت‌های مجازی بازی معروف Halo از همین شرکت است. این دستیار با سرویس بینگ قدرت یافته و شخصیتی مرکب از سرویس Google Now و سیری دارد.

در ابتدای سال میلادی جاری بود که بخاطر لو رفتن محصول شاهد پیش‌نمایشی از این سرویس بودیم. ولی مایکروسافت آن را به طور رسمی صبح امروز در کنفرانس Build Developer Conference در سانفرانسیسکو معرفی کرد. این دستیار به همراه امکاناتی متعدد در آپدیت ۸.۱ از سیستم‌عامل ویندوز فون که انتظار میرود طی چند ماه آینده عرضه شود به آن افزوده خواهد شد.

20140403-130308.jpg

اما این دستیار چگونه کار می‌کند؟ Cortana را می‌توان از طریق یکی از کاشی‌های تعریف‌شده در هوم‌اسکرین یا از طریق قابلیت پیش‌فرض جست‌وجوی سیستم‌عامل فعال کرد. از این قسمت به بعد طرز کار آن بسیار شبیه به دیگر دستیاران دیجیتالی است. این دستیار قادر به ثبت آلارم، جست‌وجو در وب، یافتن رستوران‌های اطراف و اموری روتین از این قبیل است.

البته Cortana ویژگی‌های مخصوص به خودش را نیز داراست. از قبیل ریمایندرهایی که به شما در زمان صحبت با یک فرد مشخص اطلاع داده می‌شوند و همچنین امکان اضافه‌کردن سریال‌ها به لیست تماشا در سرویس Hulu Plus. مایکروسافت یک API نیز برای اپلیکیشن‌های شخص ثالث ارائه داده است که خود را با این دستیار تطبیق دهند. البته فعلاً مشخص نیست برنامه‌نویسان در انجام این کار تا چه میزان آزادی عمل دارند.

بهبودهای دیگر ویندوز فون ۸.۱ عبارتند از یک Action Center نو شبیه به قسمت کنترل سنتر و نوتیفیکشن سنتر آی‌اواس ۷، صفحه‌ی استارت بهبودیافته و فروشگاه ویندوز فون آپدیت شده. اپلیکیشن اسکایپ نیز به روش‌های جدیدی با سیستم‌عامل ادغام شده است و کیبورد سیستم‌عامل نیز با سیستم wordflow هماهنگ شده است.

مایکروسافت اعلام کرده است که آپدیت برای کاربران فعلی ویندوز فون تا چند ماه آینده آماده خواهد شد و از اواخر ماه میلادی فعلی بر روی گوشی‌های تولیدشده‌ی جدید به صورت پیشفرض موجود خواهد بود.