غرامت 302.4 میلیون دلاری برای نقض حق اختراع‌های VirnetX

در سال 2010، کمپانی VirnetX از اپل با ادعای استفاده بدون مجوز از حق اختراع‌هایش به دادگاه شکایت کرد.  به گفته‌ی VirnetX اپل از چهار حق اختراع این کمپانی در FaceTime بدون مجوز استفاده کرده است. اپل از این چهار حق اختراع برای ایجاد یک لینک امن، جهت مکالمه تصویری دو آیفون استفاده کرده است و هیئت منصفه غرامت 368 میلیون دلاری را برای پرداخت به VirnetX تعیین کرد.

اپل در دفاع گفت که این تکنولوژی انحصاری بخش بسیار کوچکی از یک سیستم پیچیده است. اما این دفاع در طول محاکمه اصلی کارساز نبود. با این حال اپل یک زمان استراحت هنگامی که قاضی تجدید نظر حکم را لغو کرد به دست آورد، در دادگاه تجدید نظر گفته شد که قاضی دستورالعمل اشتباه به هیئت منصفه داده است.

پرونده به دادگاه بدوی ارجاع شد و و پرونده اصلی با یک شکایت دوم که دستگاه‌های جدید همانند آیفون 5 را شامل می‌شد، ادغام گردید. در نتیجه در ماه آگوست 2015 هر دو شکایت کمپانی VirnetX رای گرفت و اپل باید 625.6 میلیون دلار به VirnetX می‌پرداخت. این حکم نیز در دادگاه تجدید نظر لغو شد. در یک محاکمه جدید که مسئله دو حق اختراع حل شده، هیئت منصفه باید برای دو حق اختراع دیگر تصمیم گیری کند که اولاً آیا حق اختراع نقض شده و دوماً اپل باید چه مقدار خسارت بپردازد؟ در دادگاه روز جمعه هیئت منصفه مقرر کرده که خسارت VirnetX بابت دو حق اختراعی که اپل نقض کرده، 302 میلیون دلار است.

اگر دادگاه به این نتیجه برسد که اپل آگاهانه این حق اختراع‌ها را نقض کرده است، این کمپانی باید خسارت بیشتری را پرداخت کند. البته درگیری این دو کمپانی مدت‌ها ادامه خواهد داشت چون دادخواست دیگری برای ویژگی‌های امنیتی جدید و iMessages توسط VirnetX ، ضد اپل داده شد است.

منبع: رویترز