برگشت پول به تمامی کاربران اپ استور ؟ شکایت از اپل به خاطر انحصار اپلیکیشن‌های iOS

وکلای اپل بار دیگر باید در دادگاه‌ها برای دفاع از این شرکت حاضر شوند، اما این بار خبری از پتنت و نام تجاری نیست، این بار مسئله انحصار اپلیکیشن‌های iOS توسط اپل است. اصل این شکایت به سال 2011 بازمی‌گردد و کمپانی اپل به نقض قانون ضد تراست ایالات متحده آمریکا متهم شد.

قانون ضد تراست که سال 1890 در آمریکا به تصویب رسید، پایه گذار قوانین رقابتی در این کشور شد. اپل به خاطر اینکه توسعه دهندگان شخص ثالث نمی‌توانند برنامه‌های خود را در فروشگاه‌های نرم افزاری قانونی به غیر از فروشگاه اپل به فروش برسانند، متهم شده است. اپل از قیمت گذاشته شده 30 درصد را برای خود برمی‌دارد و طبق این شکایت، انحصار اپل موجب افزایش قیمت و از بین رفتن فضای رقابتی شده است.

به گزارش بلومبرگ؛ مارک ریفکین، وکیل شاکیان در رابطه با این پرونده گفته که هنوز هم این شکایت یک دادخواهی سنخی (شکایت گروهی از افراد متحد المنافع که معمولا ضد کمپانی‌های بزرگ مطرح می‌شود) نیست ولی ممکن است که گسترش یابد و به هر کسی که برنامه iOS خریداری کرده، مربوط گردد. او ادامه داد که این شکایت می‌تواند منجر به پرداخت صدها میلیون دلار خسارت توسط اپل به کاربران شود و میلیون‌های مصرف کننده 30 درصد پرداختیشان را از اپل پس بگیرند.

اپل در گذشته در این رابطه گفته بود که آن‌ها اپلیکیشن نمی‌فروشند و تنها خدمات توزیع را برای توسعه دهندگان فراهم کرده‌اند. این دفاع اپل در دادگاه بدوی مورد قبول واقع شد اما حال دادگاه تجدید نظر این استدلال را نامعتبر خوانده است و گفته کاربران از اپ استور برنامه‌ها را خریداری می‌کنند و توسعه دهندگان نمی‌توانند به صورت مستقیم برنامه‌های خود را به فروش برسانند.

به هر حال با توجه به ابعاد شکایت نباید انتظار صدور رای قطعی را به این زودی‌ها داشت. ولی این بی قانونی در آمریکا واقعاً آزار دهنده است، اپل دوست دارد برنامه‌هایی که بر روی دستگاه‌های ساخته خودش نصب می‌گردند، توسط کارمندان این کمپانی مدیریت شوند. من یک کشور بسیار قانونمند می‌شناسم که واردات بسیاری از کالاهای پرمصرف در انحصار افراد خاصی می‌باشد و هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. خداوند این آمریکایی‌های بی قانون را به راه راست هدایت کند. آمین