سازندگان f.lux : قابلیت شیفت شب در iOS 9.3 کپی برداری اپل از برنامه ما است

یکی از ویژگی‌های اصلی iOS 9.3 حالت Night Shift _شیفت شب_ است که یک سیستم طراحی شده برای تنظیم رنگ صفحه نمایش مطابق با ریتم طبیعی شبانه روز است. دستاورد اصلی آن کاهش خروجی نور آبی است که تاثیر بر روی ملاتونین و در پی آن بر روی خواب شبانه می‌گذارد. همچنین با تطابق نور محیط و حرارت رنگ صفحه نمایش، تا حد زیادی فشار به چشم را کاهش می‌دهد.

اپل مخصوصاً در چند وقت اخیر توجه ویژه‌ای به مقوله سلامتی داشته است. مطمئنا قابلیت شیفت شب بسیار کارآمد است و اپل کار بسیار قابل ستایشی انجام داده است، اما مشخص است که این قابلیت هرگز نوآورانه نیست! برنامه‌هایی همچون Twilight که در اندروید وجود دارند امکانات مشابهی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد اگرچه اپل با قرار دادن این قابلیت به صورت پیشفرض در iOS کارایی بهتری را ارائه خواهد داد.

این قابلیت یک شائبه را برای توسعه دهندگان یک برنامه محبوب به وجود آورد. f.lux برنامه‌ای که در سال 2009 برای اولین بار پا به عرصه گذاشت و توسط بنیانگذار آن مایکل هرف، با هدف کاهش نور آبی به صورت خودکار معرفی شد و این برنامه که امروز تا ا ین حد پیشرفت داشته، ریشه‌ای در هفت سال پیش دارد. این برنامه علاوه بر سیستم‌ عامل‌های دسکتاپ، مدتی برای iOS نیز عرضه شد و چندی بعد اپل آن را به بهانه استفاده از رابط برنامه نویسی خصوصی و نقض توافقات از اپ استور حذف کرد. البته این برنامه به صورت توییک سیدیا هنوز برای کاربران iOS که جیلبریک کرده‌‍اند در دسترس است.

معرفی قابلیت شیفت شب در iOS 9.3 باعث شد که هرف و سایر اعضای تیم f.lux در نامه‌ای سرگشاده از اپل بخواهند که اجازه انتشار f.lux برای iOS و دسترسی به الگوریتم‌های اساسی مربوطه را صادر کند. استفاده از قابلیت شیفت شب در iOS گامی بسیار مثبت و اساسی برای اپل و در واقع اولین گام مهم برای بهبود خواب در این حوزه است. از طرفی از مشکلات مربوط به خواب که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد را کاسته است، و از سوی دیگر کمکی بزرگ به محققان کرونوبیولوژی با توجه به طیف عظیم مردم که از iOS استفاده می‌کنند، کرده است.

با این تفاصیل نمی‌توان پیش بینی کرد که اپل چه موضعی در این باره خواهد گرفت، آیا دوباره ماجرایی شبیه به نرم افزار Sherlock و کارلیا واتسون پیش می‌آید. ماجرایی که باعث شد کلمه Sherlocking شکل بگیرد و برای هر چیزی که اپل از برنامه‌های شخص ثالث کپی برداری کند، استفاده شود. ماجرایی که باعث شد برنامه‌ی اصلی به انزوا برود و آن طور که لایق و شایسته آن بود پیشرفت نکند. چیزی که در این باره بسیار بدیهی است، کپی برداری اپل از برنامه‌ای که خود دو ماه پیش آن را از اپ استور حذف کرده بود و ایرادهایی که گرفته را می‌توان صرفا یک بهانه دانست! و هدف اصلی از این حذف را استفاده از این ویژگی به صورت پیشفرض در سیستم عامل iOS عنوان کرد.