راهنمای اپل اپس: آیفون ۵s بخریم یا منتظر عرضه‌ی آیفون ۶ بمانیم؟

یکی از سخت‌ترین تصمیمات در هنگام خرید یک گوشی همراه جدید پاسخ به این سوال است که بهتر است گوشی خود را به آخرین مدل به روز کنید یا منتظر عرضه‌ی نسل بعدی آن بمانید. این تصمیم بخصوص در زمانی که می‌خواهید در مورد خرید آیفون تصمیم بگیرید سخت‌تر می‌شود. آن هم در این مقطع زمانی که هر روز شایعات مختلفی در مورد عرضه‌ی آیفون ۶ منتشر می‌شود.

ما بر اساس شایعات مختلفی که طی این چند وقت منتشر شده‌اند بارزترین تفاوت‌هایی که مابین این دو دستگاه احتمالاً شاهد باشیم را به همراه توضیحات مربوطه در زیر آورده‌ایم تا بتواند برای تصمیم‌گیری برای جواب سوال مذکور کمک‌کننده باشد:

 

چقدر می‌توانید صبر کنید؟

اپل به احتمال زیاد طبق روال هر سال آیفون بعدی را اواخر ماه سپتامبر عرضه کند. اگر گوشی فعلیان بیش از حد قدیمی است یا مشکل خاصی دارد و نیاز به تعویض سریع است بهتر است آيفون ۵s را خریداری کنید. اگر چه از عرضه‌ی این محصول ماه‌ها گذشته است٬ ولی همچنان با محصولی با طراحی زیبا٬ دارای سنسور شناسایی اثر انگشت که جایگزین رمز عبور دستگاه می‌شود و انبوهی از امکانات سخت‌افزاری روز دنیاست مواجه هستیم. با این حال اگر کنجکاو هستید که بدانید اپل چه برای رو کردن در چنته دارد و فعلاً از دستگاهتان راضی هستید٬ بهتر است صبر کنید.

 

اندازه‌ی صفحه نمایش برایتان مهم است؟

یکی از بزرگترین انتقادهایی که به آیفون وارد می‌شود اندازه‌ی کوچک صفحه نمایش ۴ اینچی آن است٬ که کوچکتر از اندازه‌ی صفحه نمایش بسیاری از گوشی‌های محبوب اندرویدی است. اما ظاهراً این مسئله قرار است به زودی عوض شود. شایعات حاکی از آن است که اپل در سال میلادی جاری دو آیفون جدید معرفی خواهد کرد که یک نسخه‌ی دارای صفحه نمایش ۴.۷ اینچی و دیگری دارای صفحه نمایش ۵.۵ اینچی خواهد بود. اگر احساس می‌کنید که صفحه نمایش بزرگتر را ترجیح می‌دهید و با این حال نمی‌خواهید سراغ دستگاه‌های اندرویدی بروید٬ چندین ماه صبرکردن ارزش برآورده‌شدن این نیاز را خواهد داشت.

 

چه میزان توان پرداخت دارید؟

اگر اپل آیفون‌های ۴.۷ و ۵.۵ اینچی عرضه کند٬ این احتمال وجود دارد که قیمت آن‌ها نیز نسبت به آن چه که تاکنون شاهد بودیم زیادتر شود. بنابراین اگر شما قصد خرید یک فبلت احتمالی ۵.۵ اینچی از سوی اپل را دارید٬ باید خودتان را برای پرداخت هزینه‌ی بیشتر نیز آماده کنید. قیمت فبلت‌ها تا حدودی گران‌تر از قیمت معمول گوشی‌های هوشمند است. برای مثال فبلت گلکسی نوت ۳ با قرارداد ۲ ساله ۲۹۹ دلار قیمت دارد٬ در حالی که گوشی گلکسی S۵ با همین شرایط ۱۹۹ دلار آب می‌خورد.

 

چقدر به طراحی اهمیتی می‌دهید؟

کسی فعلاً نمی‌داند که آیفون بعدی چه شکل و شمایلی خواهد داشت٬ اما چند وقتی است که هر روز تصاویر متعددی لو می‌روند و حاکی از یک تغییر بزرگ در طراحی آیفون بعدی هستند. در این تصاویر آیفون بعدی با ضخامتی کمتر و گوشه‌های گرد مشابه با آن چه که در طراحی آیپد ایر و آیپد مینی تا کنون شاهد بودیم تصویر شده است. اگر این مسئله می‌تواند برایتان تعیین‌کننده باشد٬ شاید بهتر باشد که چند ماهی هم دندان روی جگر بگذارید.

 

نتیجه‌گیری

در نهایت تصمیم‌گیری را باید بر اساس این که کدام مورد برایتان بیشتر حائز اهمیت است انجام دهید. اگر دستگاه فعلیتان یک آیفون ۴ قدیمی است٬ آپدیت‌کردن زودهنگام دستگاهتان ایده‌ی بدی نیست. گوشی آیفون ۵s حتی پس از عرضه‌ی آیفون ۶ نیز گوشی قدرتمندی در بازار خواهد بود و خواهد توانست جوابگوی بسیاری از نیازهای روزانه‌ی شما باشد. اما اگر آیفون به نسبت جدیدتری نظیر آيفون ۵ یا ۵c دارید و به دنبال یک گزینه‌ی عالی دیگر بدون کشیده‌شدن به سمت گوشی‌های اندرویدی هستید٬ بهتر است که این چند ماه باقی‌مانده را نیز صبر کنید.