حکم قاضی بلژیکی بر علیه اپل

مدت زمان زیادی است که ناظرین اتحادیه ی اروپا با شرکت اپل در کشمکش هستند زیرا معتقدند شرکت اپل مصرف کنندگان اروپایی را درباره ی حق و حقوقشان کامل توجیه نمی کند و توضیحات لازم را به آنها نمی دهد. قانون اتحادیه ی اروپا تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی را موظف می کند 2 سال در مقابل کالای فروخته شده ی خود خدمات پس از فروش ارائه دهند ولی درطرف دیگر شرکت اپل قرار دارد که حاضر به ارائه ی توضیحات شفاف و بی ابهام به مشتریان خود در این خصوص نیست.

Apple-Store

یک گارانتی استاندارد اپل شامل 12 ماه خدمات پس از فروش است ، شرکت اپل بارها متهم به تشویق و ترغیب و مجبور کردن خریداران برای خرید سرویس گرانقیمت Applecare+  شده است که سپتامبر گذاشته در انگلستان ، ایتالیا، فرانسه و دیگر کشورهای اروپا معرفی شد. این سرویس یک خدمات پس از فروش کامل و اضافه بر 12 ماه گارانتی اصلی است که با قیمت 99 دلار عرضه می شود اطلاعات بیشتر را میتوانید از این لینک دریافت کنید.

apple_care_hero_iphone_5_4x3

شرکت اپل حتی بابت این کار در ایتالیا جریمه نیز شده است و حال گفته می شود یک قاضی بلژیکی دستور مسدود شدن دسترسی به تمامی وبسایت های شرکت اپل در این کشور را داده است زیرا از نظر این قاضی شرکت اپل بارها به مشتریان خود در رابطه با خدمات گارانتی و خدمات پس از فروش در وبسایت ها و فروشگاه های خود اطلاعات گمراه کننده داده است.

روزنامه ی بلژیکی Dmoragn.be گزارش کرده است شکایت شرکت خدمات عمومی فدرال باعث شده است این قاضی بلژیکی شرکت های ارائه دهنده ی خدمات اینترنتی را مجبور به مسدود کردن دسترسی به وبسایت های شرکت اپل کند زیرا این شرکت اطلاعات گمراه کننده به مشتریان درباره ی خدمات پس از فروش محصولات خود داده است.

مقاله ی Dmorgan.be در یک آپدیت خبری اعلام کرد که قاضی بلژیکی قبلاً درصدد مسدود کردن وبسایت اپل بوده است ولی چون این کار باعث مسدود شدن دیگر سرویس های اپل نظیر icloud,Itunes,Appstore می شود این قاضی هم اکنون در حال بررسی گزینه های دیگر جهت صدور حکم قطعی است.

پس از اعمال فشارها ار سوی اتحادیه ی اروپا وبسایت اپل در ماه ژوئن گذشته نوشته ی زیر را در این راستا منتشر کرد:

وقتی شما محصولات اپل را در اروپا خریداری می کنید قوانین حمایت از مصرف کننده در اروپا به شما خدماتی فراتر از گارانتی 12 ماهه ی استاندارد اپل و خدمات Applecare ارائه خواهد داد و این مطلب برای محصولات با برند غیر از اپل که از شرکت اپل خریداری شده است نیز صادق است.

Apple-United-Kingdom-Legal-Apple-Products-and-EU-wide-Consumer-Laws

جدا از جریمه ای که در انتظار اپل است به نظر نمی رسد تلاش برای دور زدن قوانین اتحادیه ی اروپا کار عاقلانه ای باشد زیرا شرکت هایی چون مایکروسافت و گوگل بارها سعی کرده اند این کار را بکنند ولی هر بار با جریمه های سنگین چند میلیون یورویی مواجه شده اند