جانی آيو همانند گذشته در طراحی محصولات نقش ندارد؟

مطمئناْ همه کسانی که با اپل اندک آشنایی دارند، جانی آيو را می‌شناسند. طراحی که برای رسیدن به آنچه که می‌خواهد از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. وی برای اینکه بتواند نسل دوم آیپد را آنگونه که می‌خواهد نازک کند، نزد یکی از استادان حرفه‌ای ساخت شمشیر سامورایی رفت و بدنه و قطعات نسل دوم آیپد را با الهام از کار وی ساخت و ضخامت نسل دوم آيپد نسبت به مدل قبلی، تا یک سوم کاهش یافت. وی همچنین در دهه 90 برای ساخت آی‌مک به یک کارخانه تولید شیرینی رفت تا از رنگ‌های آنجا برای طراحی خود الهام گیرد.

در آخرین قسمت تاک شو جان گروبر، وبلاگ نویس با سابقه اپلی، جیسون اسنل موسس سایت SixColors حضور داشت که به طور خلاصه در مورد نقش فعلی مدیر ارشد طراحی اپل، جانی آیو، صحبت کردند. آقای اسنل شنیده که جانی در حال حاضر همانند گذشته در طراحی فیزیکی سخت افزار نقشی ندارد. در عوض بخش عمده تمرکز او بر روی مسائل معماری از جمله مقر جدید «سفینه فضایی» و خرده فروشی‌های اپل می‌باشد. وی در حال حاضر همکاری نزدیکی با Angela Arhendts، مدیر اجرایی خرده فروشی‌های اپل، دارد.

اگر این ماجرا صحت داشته باشد، جانی آیو به طور مستقیم در طراحی آيفون 8 که با صفحه نمایش سرتاسری عرضه می‌گردد، دخالت نخواهد داشت. این دستگاه گفته می‌شود با یک صفحه نمایش OLED و دکمه هوم تعبیه شده شده در آن، در سال 2017 عرضه می‌گردد. در همین حال برخی بر این باورند که کتاب عکس “Designed by Apple in California“، بخشی از بازنشستگی طولانی مدت جانی آیو است. به طور مثال اون در چند سال گذشته در تبلیغات‌های اپل بسیار کم دیده شده است و عمدتاْ به عنوان یک صدای پس زمینه برای فیلم معرفی محصول حضور دارد. همچنین او در تمامی رویدادهای اپل با توجه به سمت سطح بالایی که دارد، حضور نداشته است.

همانند بسیاری از موارد دیگر در امور داخلی اپل، اطمینان از این مسئله نیز سخت است. با این وجود، حتی اگر جانی آیو دیگر آیفون را خود طراحی نکند، کار او در بیش از 20 سال گذشته میراثی ماندگار را برای دنبال کردن تیم طراحی کمپانی به جا گذاشته است.