افزودن شمارشگر تعداد قدم به لاک‌اسکرین و استتوس بار آیفون ۵s

از زمان عرضه‌ی آیفون ۵s و به همراه آن چیپ M7 ٬ اپلیکیشن‌های مختلفی عرضه شده‌اند که با دسترسی به اطلاعات این چیپ٬ سعی در مدیریت فعالیت‌های ثبت‌شده در آن را دارند. ابتدایی‌ترین کاری که توسط این اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود نمایش تعداد قدم‌های طی‌شده‌ای است که توسط M7 ثبت شده است. در این بین اپلیکیشن‌هایی وجود دارند نظیر Pedometer++ که این عدد را به فرم جالبی در قالب Badge نوتیفیکشن بر روی آیکون اپلیکیشن نمایش می‌دهند.

Pedometer-2.0-for-iOS-iPhone-screenshot-005

اما شاید خواسته باشید به این اطلاعات از این نیز نزدیک‌تر باشید. لاک‌اسکرین به نظرتان برای این کار مناسب است؟ بعضی از گوشی‌ها نظیر سامسونگ گلکسی S۵ در حال حاضر این امکان را به شما می‌دهند. اما حال به لطف جیلبریک و توییک منتشرشده‌ی جدیدی همین کار را می‌توانید در آیفون ۵s انجام دهید. توییک مذکور که LSStepCount نام گرفته و فعلاً در وضعیت آزمایشی قرار دارد٬ این قابلیت را دارد که تعداد قدم‌های طی‌شده را در لاک‌اسکرین و همچنین استتوس بار آیفون ۵s نمایش دهد. آزمایشی‌بودن به این معنی است که همچنان برای بهبود کارکرد توییک نیاز به صرف وقت بیشتری از سوی توسعه‌دهنده‌ی آن است. اما با این حال LSStepCount کار خود را در به درستی انجام می‌دهد.

LSStepCount

LSStepCount در حال حاضر در سورس شخص توسعه‌دهنده‌ی آن به آدرس http://cydia.myrepospace.com/shinvou قرار دارد. پس از آن که سورس را به سیدیا اضافه کرده و توییک را نصب کردید٬ نیاز است که گوشی خود را ریستارت کنید تا LSStepCount فعال شود. پس از بالا آمدن کامل دستگاه٬ LSStepCount درخواست دسترسی به اطلاعات چیپ حرکتی M7 را مطرح می‌کند. تأیید این درخواست به معنی اجازه‌دادن به توییک برای استفاده از اطلاعاتی است که سنسور M7 ذخیره می‌کند. پس از حصول اطمینان از تأیید این درخواست٬ برای اعمال تنظیمات دلخواه بر روی LSStepCount می‌توانید به تنظیمات آن در Settings دستگاه بروید.

در این قسمت سه گزینه‌ی قابل فعال / غیرفعال‌سازی خواهید دید. این گزینه‌ها عبارتند از نمایش اطلاعات در لاک‌اسکرین٬ نمایش اطلاعات در استتوس بار٬ و تنظیم نمایش ساعت به فرم ۲۴ ساعته.

LSStepCount-Settings

اگر چه LSStepCount قادر به خواندن اطلاعات پردازنده‌ی M7 است٬ اما این کار را به صورت لحظه به لحظه انجام نمی‌دهد. یعنی زمانی که عدد مربوط به تعداد قدم‌ها را در لاک‌اسکرین می‌بینید٬ تنها با یک عدد ثابت طرف خواهید بود و اگر حرکت‌های دیگری انجام شود٬ مادامی که صفحه را قفل و دوباره لاک‌اسکرین را پدیدار نکرده‌اید عدد نوشته‌شده آپدیت نمی‌شود. البته نباید فراموش کنیم که این توییک فعلاً در مرحله‌ی بتا قرار دارد. بنابراین احتمال این که در نسخه‌ی نهایی آن شاهد به روز شدن آنی اطلاعات باشیم دور از ذهن نیست.

نکته‌ای دیگر در مورد LSStepCount این است که اگرچه شاید بتوان طراحی استتوس بار را برای قرارگیری این عدد در آن را قابل قبول دانست٬ اما طراحی بخش لاک‌اسکرین به نظر می‌رسد نیاز به صرف وقت بیشتری برای حصول طراحی بهتر دارد. در حال حاضر نمایی که عدد ارائه‌شده توسط توییک دارد٬ ساده‌ترین حالتی است که می‌تواند داشته باشد.

LSStepCount-Status-Bar

اما فارغ از تمامی این مسائل٬ در پس LSStepCount ایده‌ی خوبی نهفته است در حال حاضر نیز توییک در مرحله‌ای است که بر روی پیاده‌سازی آن همت گذاشته می‌شود. تا زمانی که نسخه‌ی نهایی توییک در سیدیا عرضه شود٬ می‌توانید نسخه‌ی آزمایشی آن را از سورس اشاره‌شده طی متن دریافت و نصب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این توییک٬ می‌توانید به این لینک در وبسایت ردیت مراجعه کنید.