آیفون نه چندان ارزان قیمتی که سهام اپل را به خاک نشاند

apple-stocks

 

تصویر بالا سهام اپل را قبل از کنفرانس اپل نشان می دهد.اما فقط قسمت چپ آن!

همانطور که مشاهده می کنید پس از کنفرانس اپل سهام این شرکت افت بسیار زیادی داشته است و دلیل آن هم قطعا 5S نیست.پس چیزی جز 5C نیست.کارشناسان بورس اعتقاد دارند که معرفی iPhone 5C باعث این افت شده است.آیفونی که آن چنان هم ارزان قیمت نبود.

نه تنها ارزان قیمت نبود بلکه بی دلیل جای آیفون ۵ را گرفت.قیمت این دیوایس بدون قرار داد ۵۴۹ دلار است که تنها ۱۰۰ دلار ارزان تر از iPhone 5S است.آیا یک قاب پلاستیکی و باتری بهتر دلیل از رده خارج کردن یک محصول است؟!

قبل از کنفرانس اپل بسیاری اعتقاد داشتند که یک محصول ارزان قیمت با کارایی های قبلی به سهام و ارزش این شرکت بسیار کمک خواهد کرد ولی در صورتی که ارزان قیمت باشد!

green iPhone 5c front and back

البته اگر بخواهیم از زاویه ای دیگر به موضوع نگاهی بیندازیم اپل از اول هم هیچ حرفی از ارزان قیمیتی نزد.در صورتی که انتظار می رفت تغییر مواد سازنده یک محصول و کم ارزش کردن آن باعث کاهش چشمگیر قیمت آن شود.اپل می توانست از رایگان کردن iPhone 4S خودداری کند و مانند سال های گذشته فقط قیمت را کاهش دهد.

بسیاری اعتقاد دارند افکار رنگارنگ جانی ایو از iOS7 گذشته و گریبان گیر دیوایس های آن نیز شده است.اگر نگاهی به گذشته این طراحی بینداریم متوجه می شویم که جایگاه جانی هر کنفرانس بالا و بالا تر می رود و اکنون به جایی رسیده است که طراحی دیوایس ها را به طور کامل در دست می گیرد.او اعتقاد دارد نرم افزار و سخت افرار باید با یکدیگر هماهنگ باشد تا جایی که تفاوت این دو مشخص نباشد.

Green iPhone 5c

 

توجیه اپل از ۵ سی گسترش اپل است به طوری که افراد بیشتری وارد دنیای بی انتهای اپل شوند ولی آیا ۱۰۰ دلار چیزیست که باعث افزایش خرید یک محصول شود؟!

کسی که توان خرید آیفون را نداشته باشد برایش فرقی نمی کند.چه ۱۰۰ دلار گران تر شود چه ۱۰۰ دلار ارزانتر شود.واقعا اپل در این میان چه فکری داشته است؟

white iPhone 5c flat

 

به هر حال باید دید پس از عرضه ی دو دیوایس جدید اپل باز هم می تواند بازار را در چنگ بگیرد یا هم چنان سهامش به خاک می نشیند تا ….!

شما چه فکر می کنید؟آیا 5C اقدامی موثر برای افرایش ارزش اپل است یا فقط آیفونی رنگارنگ و پلاستیکی است؟!