آموزش هوشمندسازی نوتیفیکشن‌های آی‌اواس با سرویس IFTTT

نوتیفیکشن‌ها در سیستم عامل آی‌اواس راهی عالی برای به‌روزماندن و اطلاع‌یافتن از آنچه که در داخل اپلیکیشن‌هایتان می‌گذرد هستند. اما از طرفی این نوتیفیکشن‌ها انعطاف‌پذیری چندان بالایی ندارند. در این پست به شما نشان می‌دهیم که چگونه با استفاده از سرویس IFTTT نوتیفیکشن‌های دستگاهتان را هوشمندتر و مفیدتر بکنید.

چرا انجام این کار اهمیت دارد؟

در اکثر اوقات نوتیفیکشن‌ها تنها عامل حواس‌پرتی هستند بدون آن که چیز مهمی به همراه داشته باشند. ولی برای حل این مسئله راه چاره این نیست که قید نوتیفیکشن‌ها را به کل بزنید. بلکه باید نوتیفیکشن‌های مفیدتر را بیشتر کنید. همانطور که پیش از این اشاره کردیم اپلیکیشن IFTTT در آپدیت خود کانال نوتیفیکشن‌های آ‌ی‌اواس را نیز به لیست کانال‌های مورد پشتیبانی‌اش اضافه کرده است. به این ترتیب شما می‌توانید نوتیفیکشن‌هایی بسازید که واقعاً اهمیت دارند و حاوی پیغام‌هایی به درد بخور هستند. نکته‌ی مثبتی که در مورد IFTTT وجود دارد این است که می‌توانید با نوتیفیکشن‌های سرویس‌ها مستقل از اپلیکیشن آن‌ها تعامل کنید. برای مثال می‌توانید نوتیفیکشن‌های اپلیکیشن فیسبوک را ببندید و از داخل IFTTT تنها برای اتفاقات مشخصی در اکانت فیسبوکتان نوتیفیکشن اختصاص دهید.

چنین کاری قبل از این با کمک اپلیکیشن‌های PushOver و PushBullet نیز ممکن بود، اما سازگاری جدید اضافه شده به IFTTT تجربه‌ای کاملاً نو برایتان رقم می‌زند.

20140413-162846.jpg

IFTTT می‌تواند چند مشکل عمده‌ی نوتیفیکشن‌ها را حل کند:

۱- شما نیاز به نصب اپلیکیشن هر سرویس برای استفاده از نوتیفیکشن‌های آن دارید: گاهی اوقات شاید شما نخواهید یک اپلیکیشن مستقل برای یک کار نصب کنید و صرفاً می‌خواهید از یک موضوع مشخصی اطلاع حاصل کنید. برای مثال برای اطلاع از نتایج بازی تیم محبوبتان مجبور به نصب یک اپلیکیشن ورزشی مستقل که بتواند از این قابلیت پشتیبانی کند هستید.

۲- برای دریافت نوتیفیکشن از طرف اپلیکیشن نیاز دارید که راه را برای تمامی نوتیفیکشن‌های آن باز کرده باشید: بسیاری از اپلیکیشن‌ها تنها یک امکان درباره‌ی نوتیفیکشن‌ها به شما می‌دهند و چیزی بیشتر از این در اختیار ندارید. برای مثال یک اپلیکیشن هواشناسی ممکن است به شما امکان این را دهد که در روزهایی که هوا بارانی خواهد بود نوتیفیکشن دریافت کنید. اما این کار همواره و خارج از شرط خاصی انجام خواهد پذیرفت. ولی به کمک IFTTT می‌توانید مشخص کنید که چه زمانی و تحت چه شرایطی برایتان نوتیفیکشن ارسال شود.

۳- اپلیکیشن‌ها امکان دریافت نوتیفیکشن برای هر رخداد دلخواه را نمی‌دهند: تمامی اپلیکیشن‌ها امکان سفارشی‌سازی نوتیفیکشن‌هایشان را به شما نمی‌دهند، اما IFTTT می‌تواند نوتیفیکشن‌هایی خاص برای آن چه که می‌خواهید بسازد. برای مثال اگر در شبکه‌های اجتماعی کسانی هستند که به آن‌ها اهمیت می‌دهید، می‌توانید نوتیفیکشنی بسازید که هنگامی که آن‌ها عکسی در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند این مسئله را به شما اطلاع دهد.

و این که IFTTT با قدرتی که دارد می‌تواند به مرکز نوتیفیکشن شما تبدیل شود و شما را از سر و کله زدن با انبوهی از اپلیکیشن‌ها خلاص کند.

20140413-162859.jpg

فعال‌سازی نوتیفیکشن‌های IFTTT بر روی دستگاه

۱- ابتدا اپلیکیشن IFTTT را از اپ استور دانلود و نصب کنید.

۲- اپلیکیشن را باز کرده و بر روی دکمه‌ی ساخت دستورالعمل در گوشه‌ی راست و بالای صفحه تپ کنید.

۳- بر روی Channels تپ کرده و گزینه‌ی iOS Notifications را بیابید.

۴- بر روی Active تپ کنید و مراحل را دنبال کنید تا فعالسازی صورت بگیرد.

پس از انجام این کار باید سرویس‌هایی را که تمایل به دریافت نوتیفیکشن از آن‌ها دارید را نیز فعال کنید. البته نیازی به فعالسازی یک‌باره‌ی همه‌ی آن‌ها نیست و می‌توانید هر یک از آن‌ها را در هنگام ساخت دستورالعملی برای آن سرویس فعال کنید. بنابراین به سراغ معرفی چندین دستورالعمل برتر می‌رویم. شاید شما از این دستورالعمل‌ها استفاده نکنید و یا آن‌ها را کاربردی ندانید، اما مشاهده‌ی آن‌ها می‌تواند یک ذهنیت کلی از کارهایی که می‌توانید با این سرویس انجام دهید به شما بدهد.

دریافت نوتیفیکشن ایمیل تنها از سوی افراد مشخص

20140413-162912.jpg

نوتیفیکشن‌های ایمیل بسیار کاربردی هستند. اما واقعاً شما نیاز به دریافت نوتیفیکشن تمامی ایمیل‌هایتان ندارید. دستورالعملی مانند این می‌تواند این امکان را به شما بدهد که تنها نوتیفیکشن ایمیل‌ اشخاصی که برایتان مهم هستند را دریافت کنید.

دریافت روزانه‌ی نوتیفیکشن وضعیت آب و هوای روز

20140413-162919.jpg

بسیاری از نوتیفیکشن‌های آب و هوا شاید بی‌اهمیت باشند، ولی دریافت و فهمیدن سریع وضعیت آب و هوای هر روز می‌تواند در پاره‌ای اوقات مفید باشد. این دستورالعمل هر روز صبح برایتان تنها یک نوتیفیکشن که حاوی وضعیت کلی آب و هوای آن روز است ارسال می‌کند. می‌توانید این نوتیفیکشن‌ها را بیش از این نیز مفیدتر کنید. برای مثال می‌توانید نوتیفیکشن را برای اعلام مواقعی که نیاز به کت، نیاز به چتر، یا نیاز به کرم ضد آفتاب برای بیرون‌رفتن دارید اختصاص دهید.

یادآوری فعال و غیرفعال‌کردن وای‌فای دستگاهتان در هنگام خروج از خانه

20140413-162937.jpg

این دستورالعمل یک امکان مفید را برایتان فراهم می‌آورد. اگر به حفظ باطری از طریق خاموش‌کردن وای‌فای در مواقعی که به آن نیاز ندارید اهمیت می‌دهید، می‌توانید این دستورالعمل را فعال کنید تا در موقع خروج از خانه خاموش‌کردن و موقع برگشتن به آن روشن‌کردن وای‌فای دستگاهتان را به اطلاعتان برساند.

ساخت لیست‌های یادآوری

20140413-162946.jpg

تقریباً تمامی اپلیکیشن‌های to-do یا تقویم امکان تنظیم یادآورهایی برای رویدادهای مختلفی که در آن‌ها وارد کرده‌اید را در اختیارتان می‌گذارند. اما اگر کاربری شما به گونه‌ای است که احساس می‌کنید نیازی به چنین اپلیکیشن‌هایی برای این کار ندارید، این دستورالعمل می‌تواند شما را قادر به ساخت لیست‌های یادآوری کاربردی‌ای بکند.

دریافت نوتیفیکشن نتایج بازی تیم‌های محبوبتان

20140413-162955.jpg

اگر از آن هوادارانی نیستید که به دنبال فهمیدن جزئیات متعدد در مورد تیم‌های مختلف هستند این دستورالعمل می‌تواند برایتان بسیار مفید باشد. با فعال‌کردن آن قادر خواهید بود که نتیجه‌ی بازی تیمتان را پس از پایان بازی در قالب یک نوتیفیکشن ساده دریافت کنید.

دریافت نوتیفیکشن‌های خاص شبکه‌های اجتماعی

20140413-163005.jpg

تقریباً تمامی اپلیکیشن‌های اجتماعی انبوهی از نوتیفیکشن‌ها را در بردارند که می‌خواهند به شما ارسالشان کنند. اما برای بسیاری از ما دریافت این میزان نوتیفیکشن بیخود است. به وسیله‌ی IFTTT می‌توانید نوتیفیکشن‌های کنترل‌شده‌تری دریافت کنید. برای مثال این دستورالعمل هنگامی که یک کاربر مشخص عکس در اینستاگرام می‌گذارد برایتان نوتیفیکشن ارسال می‌کند، این دستورالعمل در هنگامی که فالور جدیدی در توییتر به دست می‌آوردید، در تصویری در فیسبوک تگ می‌شوید و یا گروهی از افراد مشخص در فیسبوک چیزی به اشتراک می‌گذارند برایتان نوتیفیکشن ارسال می‌کند.