آموزش تهیه‌ی بکاپ از توییک‌های نصب‌شده بر روی سیستم عامل آی‌اواس ۸

همانطور که می‌توانید به کمک آیتونز از تمامی اطلاعات و محتویات آی‌دیوایستان بکاپ تهیه کنید، روش‌هایی نیز وجود دارند که به شما امکان تهیه‌ی بکاپ از توییک‌های نصب‌شده بر روی دستگاه و سورس‌های واردشده در اپلیکیشن سیدیا را می‌دهند. بکاپ‌گرفتن از اطلاعات و اپلیکیشن‌ها به هنگام ریستورکردن دستگاه و بازگرداندنشان کار بسیار ساده‌ای است؛ اما اگر از روش‌های تهیه‌ی بکاپ از توییک‌ها مطلع نباشید پس از هر بار جیلبریک‌کردن مجبور به نصب یک به یک تمامی توییک‌هایی هستید که پیش از این استفاده می‌کردید.

 

PKGBackup از سری توییک‌هایی است که با همین هدف ساخته و پرداخته شده است. به کمک PKGBackup می‌توانید از تمامی توییک‌های نصب‌شده بر روی دستگاه و سورس‌هایی که در سیدیا وارد کرده‌اید بکاپ گرفته و آن‌ها را یا بر روی فضای خود دستگاه یا در فضاهای ابری نظیر دراپ‌باکس، باکس و اسکای‌درایو ذخیره کنید. هر چند آیتونز نیز کار بکاپ‌گیری از تنظیمات توییک‌ها و اپلیکیشن‌ها را انجام می‌دهد، اما PKGBackup نیز به تنهایی می‌تواند از عهده‌ی این کار بربیاد. از این رو وقتی بکاپ را ریستور می‌کنید، کار دقیقاً از همان جایی که بکاپ گرفته بودید ادامه می‌یابد.

 

PKGBackup اخیراً برای آی‌اواس ۸ نیز آپدیت شده است و مشکلی از نظر سازگاری ندارد. البته این پکیج بسته‌ای رایگان نیست و باید ۹.۹۹ دلار برای خرید آن بپردازید. موافقم که این کار از توان طیف زیادی از افراد خارج است و از این رو چاره‌ای نیست جز رو آوردن به نسخه‌های کرک‌شده. نسخه‌ی کرک‌شده‌ی آخرین نسخه‌ی موجود تا به امروز PKGBackup را می‌توانید از سورس http://repo.hackyouriphone.org پیدا کنید.

 

پس از آن که گوشیتان را مجهز به این توییک کردید، آموزش نحوه‌ی بکاپ‌گیری را پی بگیرید.

 

آموزش گرفتن بکاپ از توییک‌ها و اپلیکیشن‌های نصب‌شده از طریق سیدیا بر روی آی‌اواس ۸

 

۱- پس از نصب‌کردن PKGBackup آیکون آن را در هوم اسکرینتان خواهید دید. بر روی آن تپ کنید تا اپلیکیشن اجرا شود.

 

pkgBackup-300x112

 

۲- از پایین صفحه به بخش Settings رفته و اطلاعاتی که قصد گرفتن بکاپ از آن‌ها را دارید انتخاب کنید.

 

۳- پس از انتخاب اطلاعات، به صفحه‌ی نخست بازگشته و بر روی دکمه‌ی Backup تپ کنید.

 

pkgBackup-1

 

۴- صفحه‌ی بکاپ برایتان باز می‌شود. می‌توانید حجم تخمینی بکاپی که قصد تهیه‌ی آن را دارید در این صفحه مشاهده کنید. برای آغاز روند بکاپ‌گیری بر روی دکمه‌ی Backup تپ کنید. در پنجره‌ای که قصد گرفتن تأییدیه از شما را دارد Yes را انتخاب کنید.

 

pkgBackup-2

 

۵- از شما عنوان و توضیحاتی خواسته می‌شود تا بکاپ‌های گرفته‌شده را بتوان بهتر سازماندهی کرد. فیلدهای مربوطه را پر کرده و نهایتاً کار را تأیید کنید.

 

عملیات بکاپ‌گیری شروع می‌شود و بسته به میزان اطلاعاتی که باید در بکاپ ذخیره شوند روند کار طول می‌کشد. فایل بکاپ تهیه‌شده در آدرس /var/mobile/Library/Preferences/OpenBackupFiles ذخیره می‌شود. این پوشه را کپی کرده و بر روی کامپیوترتان نگه دارید.

 

نحوه‌ی ریستور اطلاعات بکاپ‌گرفته از توییک‌ها و سورس‌های سیدیا

 

پس از آن که به عنوان مثال دستگاهتان را به نسخه‌ی جدیدی از آی‌اواس ریستور کردید، وقت آن است که توییک‌ها را بازگردانید. بنابراین در نسخه‌ی جدید سیستم عامل دوباره سراغ سیدیا رفته و PKGBackup را نصب کنید. فایل بکاپی که در مرحله‌ی آخر بکاپ‌گیری بر روی کامپیوترتان ذخیره کرده بودید را دوباره در آدرس /var/mobile/Library/Preferences/OpenBackupFiles قرار دهید.

 

۱- در صفحه‌ی نخست اپلیکیشن گزینه‌ی Restore را انتخاب کنید.

 

۲- در صفحه‌ی Restore نام بکاپی که قرار است اطلاعات آن بازگردانده شود نشان داده می‌شود. در صورتی که بکاپی که قصد بازگردانی آن را دارید مورد دیگری است بر روی نام بکاپ تپ کنید تا لیستی از بکاپ‌های موجود و قابل بازگردانی نشان داده شود. بکاپ دلخواه را از این لیست انتخاب کنید.

 

۳- پس از انتخاب بکاپ بر روی دکمه‌ی Restore تپ کنید. دوباره درخواست تأیید کار مطرح می‌شود. آن را تأیید کرده و منتظر بازگشتن اطلاعاتتان بمانید.

 

PKGBackup تمامی اطلاعات موجود در بکاپ را بازگردانده و در نهایت درخواست ریستارت‌کردن دستگاه را مطرح می‌کند. آن را تأیید کنید تا روند بازگردانی اطلاعات تکمیل شود.

 

همانطور که گفتیم امکان ذخیره‌ی بکاپ‌ها در فضاهای ابری نیز وجود دارد. برای این کار کافی است به قسمت تنظیمات رفته و اکانت‌های دلخواه قابل استفاده را به PKGBackup متصل کنید.