کار با اپلیکیشن LittleSnitch (اختصاصی اپل اپس)

قطعا یکی از بزرگترین دغدغه‌های دارندگان محصولات مک برنامه‌های پولی و گران آن است.این موضوع مدتی‌است که به لطف هکرها و ساخت کرک برای اجرای نرم‌افزارها بدون نیاز به پرداخت پول ، برای همه فراهم شده است اما از سمت دیگر سازندگان نیز بیکار نبودند و با اطلاع از این موضوع شیوه‌ای را در پیش گرفتن که با آن عملا جلوی اجرای بسیاری از این دست برنامه‌ها را گرفته‌اند.

این روش که به گونه‌ای است که کاربر به شکل معمول از آن مطلع نمیشود و در طی آن اپلیکیشن مورد نظر به سرورهایی که سازنده‌آش برای چک کردن صحت و سلامت برنامه ساخته متصل میشود و اگر استفاده از Serial Number تکراری یا هر موضوع غیر عادی را در نرم‌افزار تشخیص دهد بلافاصله امکانات آن را از کار انداخته و شما را مجبور به خرید نسخه‌ی اصلی آن میکند.

این راه سازندگان با آنکه زیرکانه و غیرقابل جلوگیری به نظر میرسد اما توسط برنامه‌هایی هم مانند LittleSnitch یا  Handsoff! میتوان آنها را دور زد.

در این آموزش اختصاصی تیم اپل اپس به شما استفاده از نرم افزار حرفه‌ای LittleSnitch را برای جلوگیری از اتصال برنامه ها به سرورهایشان و از بین رفتن کرکها  ,به ساده‌ترین شکل ممکن به شما می‌آموزیم ، پس با ما همراه باشید.

 

در قدم اول ابتدا برنامه LittleSnitch را از اینجا دانلود کنید.

بعد از نصب برنامه ، مک Restart شده و با بوت شدن مجدد برنامه LittleSnitch به صورت اتومانیک در بک گراند OSX فعال میشود.

چون برنامه در حال اجراست ، هر نرم‌افزار یا برنامه‌ای که میخواهد به اینترنت و سرور خود متصل شود به شکل زیر نشان داده میشود.

gfd

در قسمت بالای برنامه IP یا URL اپلیکیشن در حال اجرا را به شما نشان داده و در پایین پنجره مدت زمان دسترسی یا محدودیت و نوع اتصال را به سرورهای برنامه‌ را به شکل مشخصی در اختیارتان قرار میدهد.

توجه کنید برای آنکه مشکلی در اجرای اپلیکیشنهای پیش فرض اپل که بر روی مک نصب است ایجاد نشود تمامی صفحات که درخواست بررسی آنها برای شما نشان داده میشود و دارای  URL های حاوی کلمه‌ی Apple هستند را به شکل زیر انتخاب کنید:

Forever

Any Connection

Allow

حال اگر برای مثال یک اپلیکیشن مانند Intesify CK را که پولی است و کرک شده نیز هست را بخواهید محدود کنید چه باید کرد؟

در ابتدا برنامه‌ی کرک شده‌ی خود را اجرا کنید (در اینجا ما Intensify CK را مثال میزنیم)  اگر برنامه از مدلی باشید که برای چک کردن خود به سرور وصل میشود ، بلافاصله خواهید دید که پیغامی مانند زیر برای شما به نمایش در خواهد آمد:

22

 

در ۹۹٪ موارد ، بعد از اجرای برنامه های کرک شده اتصال آنها به سرورهایشان انجام میشود.پس در این حال باید شما دسترسی نرم‌افزار را کاملا قطع کنید برای اینکار نیز کافیست که در پنجره باز شده گزینه ها را بدین شکل انتخاب کنید:

Forever

Any Connection

Deny

به محض انتخاب موارد بالا خواهید دید که برنامه بدون از بین رفتن کرک اجرا شده و دیگر نیاز به قطع اتصال اینترنت یا کارهایی از این دست برای اجرا آن ندارید.

ree

 

به اتصالهایی از این دست اصطلاحا Outgoing Connection میگویند ،حال فرض کنید که در هنگام ظاهر شدن چنین پیغامی اشتباها شما دسترسی اپلیکیشن را قطع نکرده‌اید و به آن حتی اجازه نیز داده‌اید اکنون چه باید کرد؟

جای نگرانی نیست برای این منظوریکبار بر روی ایکون برنامه Littlenitch که بر روی نواز ابزار بالی صفحه‌ی مکتان قرار گرفته کلیک کنید.

Screen Shot 2015-12-18 at 7.11.46 PM

صفحه‌ای همانند شکل زیر ظاهر خواهد شد این پنجره Network Activity مک را نشان میدهد ، از میان لیست این پنجره به دنبال ایکون برنامه‌ی کرک شده‌ی خود که در حال اجرا نیز هست بگردید.

پس از یافتن ایکون اپلیکیشن موردنظرتان (ما نرم افزار Intensify CK را مجدد مثال میزنیم) ، بر روی آن راست کلیک نمایید ، از گزینه‌های روبرو Create Rules را انتخاب کنید

Screen Shot 2015-12-18 at 7.12.14 PM

در صفحه‌ی ظاهر شده‌ی بعدی از بالا ابتدا Deny Connection را انتخاب و در تب کناری گزینه Outgoinig را برگزینید ، کار تمام است کافیست Ok را کلیک کنید تا دستورات شما اعمال شده و جلوی اتصال برنامه به اینترنت و سرور آن گرفته شود.

Screen Shot 2015-12-18 at 7.12.31 PM

 

البته بسیاری از کاربران کار با برنامه‌هایی مانند Handsoff! را ترجیح میدهند اما اپلیکیشن LittleSnitch تا حدودی حرفه‌ای تر و توصیه شده توسط کرک کنندههای نرم‌افزارهای مک است.