چگونه ببینیم یک اپلیکیشن و داده هایش چقدر حجم گرفته اند؟

چگونه ببینیم یک اپلیکیشن و داده هایش چقدر حجم گرفته اند؟

آی او اس 11 این امکان را به شما می دهد که یک اپلیکیشن را حذف کنید بدون اینکه داده ایش حذف شوند.که این ویژگی این امکان  را می دهد که اگر یک اپلیکیشن را حذف و بار دیگر نصب نمایید.دیگر نیازی به راه اندازی مجدد ندارد.
این ویژگی خوب است.اما آنجا شمارا آزار می دهد که با علامت کمبود حافظه مواجه شوید و یا شما دیگر به آن اپلیکیشنی که قبلا حذف کرده بودید نیاز پیدا نکنید اما داده هایش همچنان در دستگاه شما موجود باشد.که در این حالت شما باید سراغ حذف اپلیکیشن و داده هایش بروید.

اما چرا حجم یک اپلیکیشن رفته رفته زیاد میشود؟
ما امروز در این آموزش اپلیکیشن فیسبوک را برای شما نشان دادیم.شما می توانید این آموزش را برای اپلیکیشن های دیگر نیز استفاده کنید.
شاید شما بگویید که من داده های مصرفی توسط یک اپلیکیشن را کنترل میکنم.اما حافظه مصرفی توسط این اپلیکیشن روزبه روز افزایش می یابد.
خب این قسمت یک چیز عادی است.زیرا هربار که شما از اپلیکیشن استفاده می کنید کارهایی را که با آن انجام می دهید را در حافظه پنهان خود ذخیره می نماید.
به همین دلیل حافظه ی استفاده شده توسط یک اپلیکیشن لحظه به لحظه افزایش می یابد.


چگونه در IOS 10 حافظه استفاده شده توسط یک اپلیکیشن را مشاهده کنیم؟

در IOS 10 و قدیمی تر, حجم اطلاعات آیفون و آیکلود در یک مسیر مشترک قرار دارند.و این ویژگی و پیدا کردن حجم استفاده شده توسط اپلیکیشن برای کاربران تازه کار مشکل خواهد بود.یعنی این که حجم استفاده شده توسط اپلیکیشن و حجم استفاده شده توسط داده و اطلاعات آن به کلی در یک قسمت نشان داده می شوند.
پس مشکل اینجاست که تازه کارها حجم خود اپلیکیشن و حجم داده هایش را از نمی توانند از هم جدا کنند.

اما در IOS 10 و IOS 11 این حجم خود اپلیکیشن و حجم داده های آن در دو ستون مجزا نشان داده شده است.که این کار را برای کاربر آسان کرده است.

هروقت شما با اخطار کمبود حافظه مواجه شوید, سیستم IOS بصورت اتوماتیک شروع به حذف کردن یک سری موارد از قبیل تاریخچه فایل ها,تاریخچه های دیگر روی دستگاه,حذف تاریخچه موزیک ها و فیلم هایی که بر روی دستگاه هستند و حذف قسمت های قابل دانلود اپلیکیشن ها.
اما در مواردی لزوم دارد که خودتان بصورت دستی شروع به حذف فایل ها کنید و برای رفع مشکل حافظه اقدام نمایید.

پس برای مشاهده حجم استفاده شده توسط یک اپلیکیشن خاص (در این مثال فیسبوک) طبق مراحل زیر عمل کنید:
1) به تنظیمات یا Setting دستگاه خود وارد شوید.
2)تب General را باز کرده و منوی Storage & iCloud Usage را انتخاب نمایید.
3) قسمت Manage Storage را انتخاب کنید و هر اپلیکیشنی که می خواهید حجم مصرف آن را ببینید انتخاب کنید.



و ما بطور مثال اپلیکیشن فیسبوک را انتخاب کردیم:


که در این قسمت شما آیکون اپلیکیشن,ورژن اپلیکیشن, حجم خود اپلیکیشن که در مقابل App Size نوشته شده و حجم داده های اپلیکیشن که در پایینتر و در مقابل منوی Documents & Data نوشته شده است.
حال در این قسمت شما حجم اپلیکیشن و حجم داده های آن را تقریبا در تب های جدا می بینید.اما در iOS 11 به لطف طراحی دوباره این منو و ایجاد تغییرات در آن شما هر دو قسمت را در کنار هم و بهتر مشاهده میکنید.
و اگر خواستید یک اپلیکیشن و داده هایش را که فضای زیادی از دستگاهتان گرفته است حذف کنید.کافیست Delete App را انتخاب کنید.

چگونه در IOS 11 حجم مصرفی یک اپلیکیشن را مشاهده کنیم؟

در IOS 11 به لطف بازطراحی دوباره منوی Setting و جداسازی حجم مصرف آیکلود و آیفون,پیدا کردن منوی حجم اپلیکیشن  ها بسیار آسانتر خواهد بود.و به علاوه جداسازی حجم ها و به گونه ای حجم های مصرفی به آیتونز شباهت بیشتری پیدا کرده اند.
برای مشاهده حجم مصرفی اپلیکیشن مورد نظر طبق مراحل زیر عمل کنید:
1) به منوی تنظیمات یا Setting در دستگاه خود وارد شوید.
2) حال قسمت General را نتخاب کرده و منوی iPhone Storage را لمس کنید.

(تذکر:اگر از آیپد استفاده میکنید این منو با اسم iPad Storage مشخص شده است)

حال همانطور که مشاهده میکنید شما در این منو با لیست اپلیکیشن ها و همچنین حجم مصرفی آنها رو به رو خواهید شد.برای جداسازی حجم خود اپلیکیشن و حجم داده‌هایش,اپلیکیشن مورد نظر را انتخاب کنید.حال با منویی مانند شکل زیر روبه رو خواهید شد.

همانطور که مشاهده می کنید کاملا تمیز و بی نقص اندازه حجم اپلیکیشن و حجم داده های آن در کنار هم و در تب های جدا نشان داده شده اند.
حال همانند قبل که گفته شد اگر خواستید یک اپلیکیشن و داده هایش را حذف کنید.کافیست Delete App را انتخاب کنید.
اما در اپلیکیشن هایی مانند Messages , Safari ,Music شما میتوانید مستقیما داده هارا مشاهده کنید و تک تک حجم مصرفی هر داده را ببینید.

حذف اپلیکیشن و نگه داری داده
همانطور که در قبل گفته شد در iOS 11 علاوه بر اینکه شما میتوانید اپلیکیشن و داده هایش را حذف کنید,میتوانید اپلیکیشن را حذف اما داده هایش را نگه داری کنید، که این ویژگی با استفاده از دکمه ای به نام Offload Unused App در قسمت Setting و منوی iTunes & App Store مشخص شده است.

شاید حس کنید که دستگاهتان کاملا حجم مصرف را نشان نمی دهد.اما اشتباه می کنید,زیرا در آپدیت جدید آنچنان دقیق عمل می کند که حتی با دقت آخرین حجم مصرفی یادداشت را با تاریخ دقیق در اختیار شما قرار می دهد.

نگه داری داده های یک اپلیکیشن و در عین حال حذف خود اپلیکیشن این امکان را به شما می دهد که اگر فکر می کنید که اگر این اپلیکیشن فعلا برایتان کاربردی ندارد اما داده هایش مهم اند.میتوانید اپلیکیشن را حذف و داده هایش را نگه داری کنید.و اگر بعدا همان اپلیکیشن را در اپ استور دانلود نمایید داده هایش نیز در آن موجود می شوند.