هر آن چه که باید از جیلبریک iOS 10 بدانید

لوکا تدسکو، هکر و توسعه دهنده صاحب نام iOS، جیلبریک را برای iOS 10 منتشر کرد. با عرضه هفتمین نسخه آزمایشی این جیلبریک، لوکا تدسکو گفته که این نسخه تقریباً پایدار می‌باشد و کاربران می‌توانند با خیال راحت‌تری دستگاه خود را جیلبریک کنند.

در این مطلب به جیلبریک iOS 10 پرداخته‌ایم و هر چه که کاربران عادی در این رابطه باید بدانند، در این مقاله ذکر شده است.

جیلبریک چیست؟

جیلبریک محدودیت‌های اعمال شده توسط سیستم عامل iOS را از بین می‌برد. هکرها با استفاده از آسیب پذیری‌ها و یا اکسپلویت‌ها به جیلبریک دست می‌یابند. این کار دسترسی روت به فایل‌های سیستمی و مدیریتی iOS را فراهم می‌کند و شما می‌توانید بسیاری از کارهایی که اپل از آن‌ها جلوگیری کرده است را با جیلبریک انجام دهید. این کار به کاربران اجازه نصب اپلیکیشن‌های جیلبریک، توییک‌ها و تم‌ها را از سیدیا می‌دهد. سیدیا یک فروشگاه شخص ثالث است و یک منبع قوی برای کاربران iOS که دستگاه خود را جیلبریک کرده‌اند، محسوب می‌شود.

آیا می‌توانم iOS 10 – 10.2 را جیلبریک کنم؟

آخرین نسخه یالو از iOS 10.0.1 تا iOS 10.2 را پشتیبانی می‌کند. این بدان معناست که شما می‌توانید آیفون، آیپد و آیپاد خود را که داری  10.0.1, iOS 10.0.2, iOS 10.0.3, iOS 10.1, iOS 10.1.1 و iOS 10.2 است را با یالو جیلبریک نمایید که البته محدودیت‌هایی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

جیلبریک جدید از کدام نسخه‌ها پشتیبانی می‌کند؟

جیلبریک یالو در حال حاضر از سیستم عامل‌های زیر پشتیبانی می‌کند:

  • iOS 10.0.1
  • iOS 10.0.2
  • iOS 10.0.3
  • iOS 10.1
  • iOS 10.1.1
  • iOS 10.2

جیلبریک یالو از کدام دستگاه‌ها پشتیبانی می‌کند؟

این جیلبریک تنها از دستگاه‌های 64 بیتی پشتیبانی می‌کند:

  • آیفون 7 و آیفون 7 پلاس (تنها در iOS 10.1 و iOS 10.1.1)
  • آیفون 6s پلاس، آیفون 6s، آیفون 6 پلاس، آیفون 6، آیفون 5s و آیفون SE
  • آيپد ایر 2، آیپد ایر، آيپد مینی 4، آیپد مینی 3، آیپد مینی 2 و آیپد پرو
  • آیپاد تاچ 6

یالو از دستگاه‌های 32 بیتی همانند دستگاه‌های زیر پشتیبانی نمی‌کند:

  • آیفون 5c، آیفون 5 و مدل‌های قدیمی‌تر
  • آیپاد تاچ نسل 5 و مدل‌های قدیمی‌تر
  • آیپد مینی، آیپد 2، آیپد 3 و آیپد 4

آیا جیلبریک iOS 10.2 یالو بر روی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس کار می‌‌کند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، جیلبریک iOS 10.2 از تمام دستگاه‌های 64 بیتی به غیر از آیفون 7 و آیفون 7 پلاس پشتیبانی می‌کند.

از کجا می‌توانم جیلبریک یالو را دانلود کنم؟

این ابزار را همیشه از وب سایت اپل اپس یا وب سایت رسمی آن دانلود کنید. هرگز این ابزار و به طور کلی این دسته برنامه‌ها را از سایت‌های متفرقه دانلود نکنید. به دفعات در کامنت‌ها دیده شده که کاربران آدرس سایت‌های مختلفی را برای ارائه جیلبریک ذکر کرده‌اند اما مطمئن باشید اگر جیلبریک جدیدی منتشر شود در اپل اپس اطلاع رسانی می‌گردد و استفاده از روش‌های سایت‌های متفرقه‌ ممکن است تبعاتی را برای شما داشته باشد.

آیا جیلبریک نیمه پایدار است؟ جیلبریک نیمه پایدار چه مفهومی دارد؟

جیلبریک یالو نیمه پایدار است، درست همانند پانگو iOS 9. این بدان معناست که پس از هر بار ریبوت (خاموش و روشن) دستگاه، جیلبریک غیر فعال می‌شود اما سیدیا و تمام توییک‌های نصب شده در دستگاه شما باقی می‌ماند ولی کار نخواهد کرد. باید با استفاده از برنامه نصب شده یالو در دستگاه خود دوباره اقدام به جیلبریک کنید تا توییک‌ها کار کنند.

آیا iOS 10.2.1 جیلبریک می‌شود؟

خیر؛ در حال حاضر تنها ابزار منتشر شده برای جیلبریک iOS 10، یالو می‌باشد که iOS 10.2.1 را پشتیبانی نمی‌کند و به نظر نمی‌رسد لوکا تدسکو، توسعه دهنده آن، قصد اضافه کردن iOS 10.2.1 را داشته باشد.

امکان دانگرید، آپگرید و ریستور به iOS 10.2وجود دارد؟

متاسفانه امکان ساین iOS 10.2 وجود ندارد و بدین معناست که شما نمی‌توانید به این نسخه دانگرید، آپگرید و یا ریستور کنید. با این وجود اگر SHSH blobs را در گذشته ذخیره کرده باشید، با پرمتئوس این کار امکان پذیر است.

چگونه می‌توان دستگاه خود را با یالو جیلبریک کنم؟

برای جیلبریک دستگاه باید از Cydia Impactor استفاده نمایید که آموزش آن در دو مطلب زیر برای کاربران مک و ویندوز به طور جداگانه قرار داده شده است.

چرا باید اپل آی‌دی خود را برای جیلبریک وارد کنم؟

جیلبریک یالو از Cydia Impactor برای ساید لود برنامه‌ استفاده می‌کند. برای نصب و اجرا، برنامه باید توسط یک گواهی معتبر توسعه دهندگان اپل ساین شود. با وارد کردن اپل آی‌دی معتبر، گواهی رایگان برای شما ایجاد می‌شود که البته 7 روز مهلت درد.

توصیه می‌شود به جای استفاده از اپل آی‌دی خود، یک اپل آی‌دی جدید بسازید که از خطرات احتمالی در امان باشید.

آیا جیلبریک منقضی می‌شود؟

اگر شما یالو را با یک اپل آی‌دی معمولی نصب کنید، تنها 7 روز کار خواهد کرد. البته اگر دستگاه شما ریبوت نشود، مشکلی برای جیلبریک پیش نمی‌آید و نیازی به استفاده از برنامه یالو نیست. در هر صورت می‌توانید از Cydia Impactor برای ساین دوباره استفاده کنید.

توییک‌ها پس از انقضای گواهی حذف می‌شوند؟

سیدیا و توییک‌ها پس از انقضای گواهی بر روی دستگاه شما باقی می‌مانند و تنها اگر دستگاه را ریبوت کنید و از برنامه استفاده نکرده باشید، آن‌ها از کار می‌افتند.

چه اتفاقی پس از انقضای گواهی می‌افتد؟

تمام توییک‌ها، سیدیا و جیلبریک بر روی دستگاه شما می‌ماند. تنها برنامه جیلبریک که پس از هر بوت باید از آن استفاده کنید، از کار می‌افتد. اگر می‌خواهید دوباره از این برنامه را فعال کنید باید از Cydia Impactor و کامپیوتر استفاده کنید.

امکان نصب OpenSSH را دارم؟

خیر، این جیلبریک به صورت پیش‌فرض جایگزین OpenSSH را نصب شده دارد و نصب این توییک می‌تواند برای دستگاه شما مشکلاتی پیش بیاورد.

کدام توییک‌ها با جیلبریک iOS 10 سازگار هستند؟

نصب توییک‌ها بسیار مهم است، چون ممکن است یک توییک ناسازگار باعث شود دستگاه شما در بوت گیر کند و در نهایت مجبور به ریستور شوید. برای اینکه بدانید کدام توییک‌ها با دستگاه شما سازگار هستند تنها کافی است به این لینک مراجعه کنید.

آیا می‌توانم از گزینه  “Erase All Content & Settings” استفاده کنم؟

خیر، این گزینه سیدیا و جیلبریک را نمی‌تواند پاک کند و برای دستگاه شما مشکل ساز می‌شود.

چگونه Substrate Mode را در iOS 10 غیر فعال کنم؟

برای این کار کافی است چند مرحله زیر را دنبال کنید:

  • دستگاه را ریبوت (خاموش و روشن) کنید تا جیلبریک از کار بیافتد.
  • برنامه جیلبریک یالو را باز کنید.
  • بر روی “go” تپ کنید و بلافاصله دکمه زیاد کردن صدا و دکمه پاور را بگیرید.
  • این دو دکمه را تا زمانی که دستگاه ریستارت شود و لاک اسکرین را مشاهده کنید، نگه دارید.

در این مطلب سعی شده به تمام سوالات کلی در رابطه با جیلبریک iOS 10 پاسخ داده شود، اگر سوال دیگری در ذهن شما بود می‌توانید آن را در نظرات مطرح کنید.