معرفی macOS Sierra : اضافه شدن سیری، باز شدن خودکار و …

پس از معرفی iOS 10 و watchOS 3 به سیستم عامل مک می‌رسیم. همانطور که گمانه زنی میشد اپل OS X را به macOS تغییر نام داد که نام سیستم عامل مک نیز به iOS، tvOS و watchOS شبیه باشد. اولین نسخه‌ی macOS سیرا_Sierra_ به معنای رشته کوه دندانه دار نام دارد. تمرکز این به روزرسانی عمده برای روی Continuity, iCloud و اصول اساسی تجربه کار با مک است. اولین ویژگی مهم این نسخه قابلیت باز کردن خودکار _Auto Unlock_ است که با آن می‌توانید با استفاده از اپل واچ خود بدون وارد کردن پسورد به مک دسترسی داشته باشید.

auto unlock

تب‌ها و کلیپ‌بورد یونیورسال

یکی از ویژگی‌های جدید کلیپ‌بورد یونیورسال _Universal Clipboard_ است. همانطور که می‌دانید کلیپ‌بورد یک حافظه موقت است که با قابلیت جدید این حافظه موقت بین تمامی دستگاه‌های iOS و macOS شما قابل دسترس است. بنابراین اگر چیزی را در آیفون خود کپی کنید، آن متن و یا محتوای کپی شده بر روی مک در دسترس است! تب‌ها نیز که ویژگی سافاری بود، حال به صورت یونیورسال درآمده است. به این معنی که شما می‌توانید از تب‌ها در تمامی برنامه‌های مک که از چند پنجره پشتیبانی می‌کنند از جمله Maps, TextEdit و حتی برنامه‌های شخص ثالث استفاده نمایید.

clipboar

Apple Pay و تصویر در تصویر

apple pay

علاوه بر موارد گفته شده، Apple Pay نیز از طریق سافاری همانطور که در شایعات گفته می‌شد به مک اضافه گردیده است. هنگام خرید آنلاین، یک دکمه Apple Pay مشاهده می‌کنید که با تایید در آیفون و یا اپل واچ پرداخت صورت می‌گیرد. اپل همچنین قابلیت تصویر در تصویر _Picture in Picture_ را به مک اضافه کرده است و شما همانند iOS می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید و ویدیو را به صورت شناور مشاهده، تغییر اندازه، دراگ و یا پین کنید.

picture in picture & tabs

دسکتاپ و پوشه Documents در همه جا

با macOS Sierra شما به طور خودکار به تمامی فایل‌های دسکتاپ و یا پوشه Documents هر دستگاه مک، iOS و حتی PC خود دسترسی دارید. معمولاً ما فایل‌های مهم خودمان را در دسکتاپ و یا پوشه Documents ذخیره می‌کنیم، فایل‌هایی که با آن‌ها بسیار سر و کار داریم. شما می‌توانید به فایل‌های خود در آیفون و آیپد در برنامه iCloud Drive و یا سایت iCloud.com دسترسی داشته باشید و یا با برنامه iCloud برای ویندوز از آن‌ها بهره ببرید. زمانی که شما وارد مک دوم می‌شوید، فایل‌های دسکتاپ و پوشه Documents دقیقاً در همان جایی هستند که آن‌ها را ذخیره نموده‌اید.

desktop

سیری

در رابطه با سیری نیز گمانه زنی‌ها درست از آب درآمد و سرانجام این دستیار صوتی مجازی پا به مک گذاشت اما با کمی تغییرات که متناسب با مک شود. سیری از داک، نوار منو و یا صفحه کلید در دسترس است و شما را قادر می‌سازد که با استفاده از صدای خود اطلاعات را جستجو کنید، فایل‌ها را بیابید و پیام ارسال کنید. به طور مثال می‌توانید از سیری بخواهید که یک فایل را که دیشب با آن کار می‌کردید را پیدا کند، یک جلسه را به تقویمتان اضافه و یا تماس تصویری برقرار نماید. شما همچنین می‌توانید کارهایی همانند کشیدن و رها کردن _Drag & Drop_ موارد از جستجوی سیری به اسناد و یا ایمیلتان را انجام دهید و یا نتایج جستجوی سیری را در نوتیفیکشن سنتر پین کنید تا به اطلاعات همانند نتایج مسابقات ورزشی و یا قیمت سهام دسترسی سریع داشته باشید. حتی تغییر تنظیمات، تنظیم یادآور و جستجوی تصاویر نیز توسط سیری انجام می‌گیرد.

siri

دستگاه‌های سازگار و عرضه

اپل در حال حاضر نسخه‌ی آزمایشی Sierra را برای توسعه دهندگان عرضه کرده است و نسخه آزمایشی عمومی آن در ماه آینده منتشر خواهد شد. نسخه نهایی Sierra به عنوان یک روزرسانی رایگان برای MacBook, MacBook Air, MacBook Pro, iMac, Mac mini, و Mac Pro ـهای سازگار در پاییز عرضه می‌گردد.  بسیاری از مک‌های 2007 تا 2009 با OS X El Capitan سازگار نبودند و بالطبع با macOS Sierra نیز سازگار نخواهند بود.

دستگاه‌های سازگار: MacBook و iMac اواخر 2009 و بعد از آن.  MacBook Air، MacBook Pro، Mac mini و Mac Pro ـهای 2010 و بعد از آن.

منبع: iDB,Apple و macrumors