لغو تحریم‌ها و آغوش باز ایران برای اپل

می‌توان خبر لغو تحریم‌ها را یکی از بهترین اخبار عمومی برای چندین دهه اخیر دانست. خبری که حاصل سال‌ها سازش مردم شریف ایران در برابر سیاست‌های کینه توزانه برخی کشورهای دنیا بود. در سال‌های تحریم این کشور از سوی بسیاری از کشورهای خارجی ضربه خورد، ضربه‌هایی که تاثیرات مثبت و منفی غیر قابل انکاری را برجا گذاشت. درد  اصلی این سال‌ها ضربه خوردن ایران و مردم از خودی‌ها بود، به قول حافظ بزرگ: مـا ز یـاران چـشم یـاری داشتیم – خـود غلـط بـود آنچـه می پنداشتیم. روزهایی که فشارها را به جای اینکه همه با هم تحمل کنیم روی قشر خاصی از جامعه بود، بعضی‌ها از این آب گل آل آلود ماهی گرفتند، همانند بهانه تحریم‌ها برای قیمت گذاری‌های نجومی، سو استفاده از مشغله‌های عمومی کشور و … که همه ما می‌دانیم.

مطمئناً نمی‌توان گفت که ایران از همه نظر یک کشور آرمانی است، کشوری که تنها در 37 سال گذشته یک انقلاب را تجربه کرده، 8 سال جنگ مستقیم داشته، ده‌ها سال جنگ غیر مستقیم، سال‌ها تحریم‌های ظالمانه ضد آن صورت گرفته، گروهک‌های تروریستی متعددی در کشورهای همسایه‌اش یاغی‌گری می‌کنند و … تنها با داشتن مردمانی بی‌نظیر سرپا مانده است. کشورهایی که ادعای ابر قدرتی می‌کنند هرگز نمی‌توانند شرایط مشابهی را تحمل کنند چون مردم ایران را ندارند.

ای کاش که شرایط و قیمت‌های همانطوری که با گذاشته شدن تحریم‌ها به سرعت نور تغییر منفی داشتند، پس از برداشته شدن هم به همان سرعت روند مثبتی را طی می‌کردند و هزاران اما و اگر و شرط در نظر گرفته نمی‌شد و زندگی بسیاری از مردم بهبود می‌یافت. یادمان نرود که در تاریخ همیشه ایرانیان مردمانی با مهر و محبت بوده‌اند، امیرکبیرها و ظریف‌ها را تربیت کرده‌اند و مهم‌تر یادمان نرود که همه‌ی ما روزی خواهیم مرد و با هر قدرت و مقام و منصبی باید در برابر قاضی حقیقی برای کوچکترین اعمالمان پاسخگو باشیم ….

«از طرف تیم اپل اپس لغو تحریم‌ها را به تمامی مردم پاک سرزمینم تبریک می‌گویم»

مهمترین مسئله پس از تحریم در رابطه با اپل، حضور قانونی اپل در ایران است. حال این سوال پیش می‌آید که آیا ایران می‌تواند مورد توجه ویژه اپل قرار بگیرد یا خیر؟ برای اپل، ایران یک کشور با جمعیتی در حدود 77 میلیون نفر است که شانزدهمین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می‌شود و با توجه به اینکه هیچ حضوری حتی جزئی اپل به صورت رسمی نداشته است بازار بسیار مستعدی است. جمعیت ایران دارای یک طبقه سنی نسبتاً بزرگ از جوانان است و 42 درصد جمعیت ایران زیر 25 سال قرار دارند. جدا از دهه‌ها خصومت میان تهران و غرب، مردم ایران به خوبی برندهای غربی را می‌شناسند و به آن‌ها علاقه دارند.

در حال حاضر سامسونگ در این بازار سامسونگ بسیار موفق حاضر شده است و اپل در تلاش حضور این چنینی است. در سال 2014 اخباری مبنی بر تلاش اپل برای همکاری نزدیک با توزیع کنندگان ایرانی منتشر شد اما هرگز اعلام رسمی برای صورت گرفتن این همکاری تا کنون منتشر نشده است. چند ماه پیش نیز در روند مذاکرات اشتیاق اپل برای بازار ایران با انتشار اخبار مشخص شد. حال با توافق هسته‌ای جدید ایران و 5+1، تحریم‌های غرب برداشته می‌شود و درب بازار ایران برای شرکت‌های تکنولوژی غربی بزرگ همانند اپل باز می‌شود.

پس از لغو تحریم‌ها وزارت خزانه داری آمریکا به شرکت‌های تابعه ایالات متحده اجازه فرصت یابی در بازار ایران را صادر کرد. سایت Investors علاوه بر انتشار خبر اجازه وزارت خزانه داری آمریکا، اشاره به جمعیت نسبتا جوان ایران و درک بالای آنان از تکنولوژی و برندهای غربی همانند اپل کرده است.

طبق گزارش وال استریت ژورنال شرکت سوئیسی زیر نظر HP، در ماه گذشته تلاش برای حضور در بازار ایران را شروع کرده و اپل نیز قصد باز کردن فروشگاه‌های رسمی را دارد.

ایران می‌تواند یک بازار بزرگ در طی چند سال آینده برای اپل باشد و باید اپل چند فروشگاه بی‌نظیر را در این کشور احداث کند. اما کاندیداهای اصلی برای اپ استورهای اپل کدام شهرها هستند؟ جمعیت حرف اصلی را در این باره می‌زند؛ مطمئناً تهران با بیش از 7 میلیون نفر، مشهد با بیش از 2 میلیون نفر، کرج و اصفهان نیز با بیش از 1.5 میلیون نفر جمعیت گزینه‌های اپل خواهند بود. اما هنوز هم باز کردن فروشگاه رسمی اپل در ایران یک سوال بزرگ است. این کمپانی در 29 اکتبر 2015 اولین فروشگاه رسمی خود را در منطقه خاورمیانه، در دبی افتتاح کرد.

یکی از خبرگزاری‌های ایرانی خبری را مبنی بر مخالفت وزارت خزانه داری آمریکا با ارسال اولین محموله آیپد از سوی اپل به ایران منتشر کرده است، البته برای این خبر منبع موثقی ذکر نشده و نمی‌توان آن را جدی گرفت، تنها باید صبر کرد و دید که شرایط چگونه پیش خواهد رفت.