لس آنجلس تایمز: مشکلات اپل و iOS

مقاله نویس لس آنجلس تایمز، مایکل هیلتزیک، مطلبی را در روزنامه دوشنبه در مورد مسئله ”نابود شدن یکپارچگی” بین سخت افزار و نرم افزار اپل نوشت. او همچنین به ”انفجار نارضایتی” در میان کاربران iOS در رابطه با برنامه‌های هسته برای آیفون و آیپد است اشارد کرد که می‌تواند این نارضایتی به دستگاه‌های غیر اپلی نیز گسترش یابد.

برای نشان دادن موقعیت غیر معمولی که کاربران iOS خود را در آن یافته‌اند، نویسنده تایمز به نظر نویسنده سابق وال استریت ژورنال و موسس والت موسبرگ اشاره می‌کند. در هفته‌ی گذشته موسبرگ نوشت: تخریب تدریجی در کیفیت و اطمینان در برنامه‌های هسته اپل است.

هیلتزیک اعتقاد دارد که مشکلی که اپل از آن رنج می‌برد همان مشکلی است که مایکروسافت با ویندوز دارد. او می‌گوید که هر دو شرکت تنها دارند ویژگی‌های جدید به ”هسته منسوخ شده”اضافه می‌کنند و از ابتدا شروع نمی‌کنند. همین دیروز بود که خبری مبنی بر برطرف شدن 100 مشکل امنیتی در iOS 9 را برای شما منتشر کردیم.

مقصر اصلی برنامه اپل برای عرضه محصولات است که شرکت هر سال یک آیفون جدید را طراحی و روانه‌ی بازار می‌کند. حتی سری S نیز دارای برخی ویژگی‌های جدید است. و تمامی کارها در جهت این است که اپل یک قدم جلوتر از سایر رقبا در یک بازار رقابتی شدید قرار بگیرد و اپل هر سال روش‌های جدیدی را برای بازار آیفون در نظر دارد.

در حالی که این کمپانی یک رکورد را در سه ماهه تعطیلات 2014 با 74.5 میلیون فروش به جا گذاشت و در مدت مشابه 2015 هم خود این رکورد را با رقم 74.8 میلیون جابجا کرد، شرایط برای سه ماهه جاری خوب پیش بینی نمی‌شود. در واقع، حتی مدیر عامل اپل، تیم کوک نیز در گزارشی به این مسئله اشاره کرد. مشخص نیست که زمانی که این سه ماهه تمام شد، در سه ماهه‌های بعدی چه اتفاقاتی برای اپل رقم خواهد خورد.

با توجه به اینکه بیش از 30 درصد کاربران هنوز هم از آیفون‌های اینچی استفاده می‌کنند دلیلی وجود ندارد که اپل تغییر روندی قابل توجه برای نیمه دوم سال 2016 داشته باشد. البته باید شایعات عرضه آیفون 4 اینچی جدید و آیفون 7 را در نظر گرفت اما از این دو نیز اعمال تغییرات عمده در روند فروش اپل انتظار نمی‌رود. طبق گزارشات آیفون 7 ضد آب است و در سری پلاس یک دوربین دوگانه استفاده می‌گردد، پورت 3.5 م.م نیز برای موارد مختلفی از جمله باز کردن فضای بیشتر در درون دستگاه حذف خواهد شد.

گمانه زنی‌ها در مورد اینکه چرا اپل در مورد نرم افزار خود چنین عمل می‌کند زیاد است. اصلی‌ترین دلیل می‌تواند چرخه‌ی ارتقا سالانه سخت افزار که اپل در آن گیر کرده است، باشد. یک آیفونی که به نظر می‌رسد بهتر است هر سال سپتامبر رونمایی می‌کند؛ که به سادگی از حفظ نرم افزار خود عاجز است. مایکل هیلتزیک-لس آنجلس تایمز

افت سریع نرم افزاری اپل نشانه‌ی این است که بازاریابی بیش از حد در اولویت اپل امروز است: عرضه موارد جدید در هر سال به وضوح مشخص است که کیفیت را قربانی می‎کند. آن‌ها کارهای زیادی را در زمان کمی انجام می‌دهند. مارکو آرمنت-برنامه نویس

با این مباحث و نظرات به نظر نمی‌رسد که مشکلات اپل بر روی سخت افزار باشد، اگر حق با مایکل باشد اپل باید تمرکز خود را بر روی سخت افزار کمی کمتر کند و تمرکز اصلی خود را در پنج سال آینده و یا بیشتر بر روی iOS بگذارد.

نظر شما چیست؟ آیا نویسنده‌ی لس آنجلس تایمز تحلیلی درست از موضوع داشته است و یا مشکلات امروزی اپل مربوط به مواردی دیگر است؟