صلح سبز : اپل سبزترین شرکت فناوری دنیا

صلح سبز (Greenpeace) یک سازمان غیر دولتی است که در بیش از 40 کشور دنیا از جمله ایران فعالیت دارد. شروع فعالیت صلح سبز در ایران به یک دهه پیش باز میگردد. این سازمان مدافع محیط زیست در سال 1971 میلادی در کانادا شکل گرفت. این سازمان از هیچ نهاد و یا ارگان دولتی هزینه دریافت نمی‌کند و از راه‌های مسالمت آمیز با کسانی که محیط زیست را به خطر می‌اندازند، برخورد می‌کند. بازتاب کارهای آنان در دنیا زیاد است و قدم‌های مثبت بسیاری برای حفاظت از محیط زیست برداشته‌اند.

این سازمان گزارش Click Clean خود را برای سال 2016 منتشر کرده است که در آن نتایج تفاوت چندانی با سال گذشته ندارد. بر اساس این گزارش اپل توانسته که 83 درصد از شاخص انرژی پاک صلح سبز را کسب کند و در صد رده بندی کمپانی‌های فناوری قرار گیرد.

شرکت‌های قابل ذکر دیگر، فیس‌بوک با 67 و گوگل با 56 درصد هستند که هر سه کمپانی قصد دارند این اعداد را بهبود یابند و به 100 برسند و بسیاری از قدم‌های عمده را در این جهت برداشته‌اند. مقر جدید اپل، Apple Campus 2، از پنل‌های خورشیدی به مساحت حدودی 700 هزار فوت مربع بهره می‌برد. گوگل نیز وعده داده است که از انرژی‌های تجدید پذیر برای مراکز داده‌ها و دفاتر اداری خود از آغاز سال میلادی جدید استفاده کند.

در لیست صلح سبز نام یک کپانی جدید آماده است، Switch، که در حوزه توسعه دیتا سنترها فعالیت می‌کند. این کمپانی در شاخص انرژی پاک توانسته امتیاز کامل 100 را به دست آورد.

از علی بابا، بایدو و تنسنت به عنوان کمپانی‌های که در این حوزه ضعیف هستند نام برده شده است که سوخت‌های فسیلی منبع انرژی اصلی آن‌ها محسوب می‌شود.