شرکت TSMC سهمی ۳۰ درصدی در ساخت چیپ A9 مورد نیاز اپل خواهد داشت

هر چند وقت یک بار اخبار پراکنده‌ای می‌شنویم از این که تأمین‌کنندگان اصلی اپل برای ساخت دستگاه آیفون ۶اس و ۶ پلاس اس کدام شرکت‌ها خواهند بود. یکی از عرصه‌هایی که رقابت تنگاتنگی در راستای مطرح‌شدن به عنوان تأمین‌کننده‌ی اصلی اپل در آن زمینه وجود دارد ساخت چیپ A9 است که قلب تپنده‌ی آیفون‌های نسل آینده خواهد بود. تا به امروز گفته می‌شد که سامسونگ تمامی سهم تولیدی را از آن خود کرده و شرکت مطرح TSMC را از صحنه به در کرده است. اما گزارش‌های منتشرشده‌ی جدید حاکی از آنند که TSMC اخیراً سهمی ۳۰ درصدی از کل چیپ‌های تولیدی را به خود اختصاص داده است.

 

گفته می‌شود که این تصمیم در دقیقه‌ی ۹۰ گرفته شده و اپل دلایل مختلفی برای این کار داشته است. در ذکر علت این موضوع از یک سو به عملکرد ضعیف و غیرقابل اتکای GlobalFoundries از شرکای سامسونگ در زنجیره‌ی تولید چیپ A9، و از سوی دیگر به عملکرد فراتر از حد انتظار TSMC در تولید چیپ‌های ۱۶ نانومتری FinFET Turbo اشاره شده است.

 

گفته می‌شود اپل نگرانی دیگری نیز دارد و آن بازماندن سامسونگ از تأمین کل مایحتاج این شرکت به چیپ A9 به دلیل وجود تقاضای بالا برای دستگاه‌های گلکسی اس ۶ و گلکسی اس ۶ اج از سوی کاربران است. هر دوی این دستگاه‌ها از چیپ Exynos استفاده می‌کنند که پردازنده‌ی ۱۴ نانومتری ساخت خود سامسونگ است. تمامی این موارد در نهایت اپل را برای حفظ جانب احتیاط ملزم به محول‌کردن وظیفه‌ی تولید ۳۰ درصد از کل چیپ‌های مورد نیاز خود به TSMC کرده است.