سه ماهه دوم در بازار گوشی هوشمند چین ؛ باز هم کاهش سهم اپل و سامسونگ

فروش گوشی‌های هوشمند در چین در سه ماهه دوم نسبت به سال گذشته 14.9 درصد افزایش یافته و به 149 میلیون دستگاه رسیده است. این افزایش نسبت به سه ماهه قبلی 2.7 درصد بود است اما این رشد ارتباطی به تولید کنندگان سطح بالا همانند اپل و سامسونگ ندارد. در عوض گوشی‌های پایین رده و میان رده 4G در حال تسخیر مشتریکن سه اپراتور این کشور است. China Mobile, China Unicom و China Telecom، هر کدام طرح‌هایی را برای ارائه به صرفه‌تر این گوشی‌های به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند.

این شرایط باعث شده که موجودی کانال‌های خرده فروشی به وجود بیایند. در 6 ماهه اول سال، تولید گوشی‌های هوشمند از خرید آن‌ها بیشتر بوده است. در نتیجه تحلیلگران انتظار دارند که در طی سه ماهه چهارم موجودی اصلاح شود. باید تولید کنندگان سرعت تولید گوشی‌های هوشمند خود و ارائه آن‌ها به کانال‌های خرده فروشی را کمتر کنند.

طبق تحقیقات دیجی‌تایمز، هوآوی به عنوان تولید کننده برتر گوشی‌های هوشمند در چین محسوب می‌شود و از ماه آوریل تا ژوئن 14 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. جایگاه بعدی متعلق به کمپانی Oppo است که 12.7 درصد از سهم بازار را در طی مدت مشابه به تسخیر خود درآورده است. ویوو و شیائومی نیز به ترتیب با 11.2 درصد و 10.4 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. اپل در این رده بندی در جایگاه پنجم قرار دارد.

در گزارش قبلی ذکر شده بود که اپل 10.8 درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند در چین را در سه ماهه اول به خود اختصاص داده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته 12 درصد بوده است. حال اپل با توجه به تک رقمی شدن سهمش در بازار چین، تمرکز خود را بر روی بازار هند گذاشته است که بسیار مستعدتر از بازار چین می‌باشد.