سناریو از پیش شکست خورده برای به زانو درآوردن غول تکنولوژی(مطلب به روز شد)

همانطور که می‌دانید از فردا جمع آوری دستگاه‌‎های اپل از بازار آغاز می‌شود و این مسئله به هیچ وجه برای اپل دوستان و هر که با اپل در ارتباط است به غیر از چند قشر خاص خوشایند نخواهد بود. در حدود 10 سال پیش نیز چنین مساله‌ای برای گوشی‌های قاچاق مطرح شد که طرح با شکست مواجه شد. این بار اپراتورهای تلفن همراه، گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت ارتباطات و اصناف با یکدیگر برای طرح رجسیتری تلفن‌های همراه و جلوگیری از قاچاق همکاری میکنند. البته در این میان اتحادیه دستگاه مخابراتی از این ماجرا بی خبر بوده و با اجرایی شدن این طرح به شکل موافقت ندارد و احتمال دارد باز هم طرح رجیستری با شکست مواجه شود. در اجرایی کردن این طرح اما و اگرها بسیاری وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

این طرح قرار است که برای تمامی تلفن‌های همراه باشد اما ظاهرا تمرکز اصلی روی برند اپل و دستگاه آیفون است. جمع آوری تمامی آیفون‌ها از مغازه‌های سراسر کشور کاری بسیار زمان‌بر خواهد بود و هزینه‌های هنگفتی را در پیش خواهد داشت. مطمئنا همین حالا بسیاری از فروشندگان موبایل آیفون‌های زیادی را خریداری و فعال کرده‌اند که پس از اجرایی شدن این طرح آن‌ها را با قیمت بالاتر بفروشند، آیفون‌هایی که حتی دیگر پلمپ هم نیستند.

بالفرض که تمامی آیفون‌ها از سطح کشور جمع آوری شوند اما واقعا این می‌تواند دوای درد قاچاق باشد؟ به احتمال قریب به یقین راه و روشی برای دور زدن این طرح یافت می‌شود و این یعنی آیفون که زمانی درصدی از آن به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد، حالا تماما قاچاق می‌شود و سودهای چند برابری برای قاچاقچیان و سودجویان به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر ضرب العجل تعیین شده برای افتتاح نمایندگی اصلا معقول نیست. مگر می‌شود که کمپانی همانند اپل وارد ایران شود و بتواند به این سرعت نمایندگی دایر کند؟ مطمئناً باید از N مرجع و مقام مختلف تاییدیه و مجوز گرفته شود که مطمئناً در این میانه‌ها به خاطر آمریکایی بودن برند کلی سنگ اندازی می‌شود. اپلی که معماری فروشگاه‌هایش در سرتاسر دنیا خاص است، به همین سرعت تمام مجوزها را بگیرد و در یک زیر پله برای دوستان نمایندگی بزند؟ باز هم فرض را می‌گیریم که از سمت ایران تمامی مسائل حل شده است اما واقعا آمریکا به سادگی به اپل اجازه می‌دهد در ایران فعالیت کند؟

درست است که بازار ایران برای اپل، بازاری مستعد محسوب می‌شود اما با اجرا کردن این طرح هیچ گاه غول تکنولوژی زانو نخواهد زد و برای حضور در بازار ایران خود را به آب و آتش نمی‌زند. شاید اپل برای حضور پررنگ در کشورهایی همانند هند و چین تلاش‌های دوچندان داشته باشد اما آن کشورها جمعیت میلیاردی دارند و روابط سیاسی‌شان هرگز شبیه به ما نیست.

هیچکس با قاچاق کالا موافق نیست، هیچکس دوست ندارد که اپل در ایران مثل بسیاری از کشورها نمایندگی نداشته باشد ولی این طرح از پایه اشکال دارد. همانطور که اتحادیه گفت می‌توان با مشخص کردن واردکنندگان اپل، و ثبت IMEI این طرح را اجرایی کرد. اصرار به اجرایی کردن این طرح تنها موجب بالا رفتن قیمت آیفون و افزایش قاچاق خواهد شد و با پاک کردن صورت مسئله حضور آیفون در بازار ایران، هیچ چیز حل نخواهد شد.

تنها دلیل معقول برای این طرح می‌تواند گرو کشی از آمریکا باشد. باشد؛ کمر اپل با این طرح شکست، اقتصاد آمریکا فلج شد اما این همه ایرانی که به اپل علاقه دارن چه می‌شود؟ آن‌هایی که سرمایه گذاری‌های نسبتاً هنگفت کردن چه؟ تنها مسئولیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تنها دلیل حقوق گرفتنشان، جلوگیری از قاچاق است و باید روشی را در نظر بگیرند که کمترین آسیب‌ها را در بر داشته باشد؛ پس فرار رو به جلو ممنوع!

نظر شما در رابطه با این طرح خلاقانه چیست؟

همچنین بخوانید:لغو تحریم‌ها و آغوش باز ایران برای اپل

آپدیت ۲ مرداد :

وزارت ارتباطات اعلام کرد: اجرای طرح رجیستری گوشی

موبایل به تعویق افتاد/ گوشی‌هايي ك قبلا وارد شده‌ مشمول

رجیستری نمی‌شوند و هم گوشي ها كار ميكنند

پس با خيال راحت فعلا خريد كنين
فارسی نیوز –

پ.ن: طرح رجیستری به دارندگان فعلی آیفون ارتباطی ندارد.