روند جدی جایگزینی ربات به جای انسان در تولید آیفون

چه کسی گوشی هوشمند شما را تولید می‌کند؟ مطمئناً شما برند دستگاه خود را می‌شناسید، اما آن از کجا آمده است؟ چگونه مجموعه‌ای از قطعات و طرح‌ها پیش می‌روند و به طور کامل مونتاژ شده و در نهایت به یک ابزار در جیب شما تبدیل می‌شوند؟ با وجود تکنولوژی که تلفن‌های هوشمند دارد، هنوز هم انسان‌ها در تولید آن‌ها کارهای بسیاری را انجام می‎‌دهند. تولید کنندگان در حال حاضر گرایش بیشتری به ربات‌ها دارند و در تلاش هستند با استفاده از ربات‌ها بهره‌وری بیشتر، ایجاد محیط کار امن‌تر و بهینه سازی فرآیند مونتاژ را رقم زنند. این تنها  چیزی است که شرکای اپل در چین به آن فکر می‌کنند و کمپانی همانند فاکسکان بیش از نیمی از کارهای یک کارخانه را به ربات‌ها سپرده است.

با سرمایه گزاری در انفجار رباتیک، در کانشان _چین_ اتوماسیون در حال رشد است. در یک کارخانه فاکسکان که تا دو سال پیش 110 هزار نیروی کار در آن مشغول بود، حال تنها 50 هزار نفر در آن کار می‌کنند.  با ربات‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی که جایگزین کارکنان شده است، اتوماسیون بسیار بیشتر نسبت به گذشته در تولید آیفون نقش دارد.

حال این مسئله خوب است یا بد؟ در حالی که استفاده بیشتر از ربات‌ها مزایای مشخصی را دارد، اما نمی‌توان از بی‌کاری که حاصل می‌شود چشم پوشی کرد. از طرف دیگر مسائلی که برای کارگر پیش می‌آید و تولید را تهدید می‌کند کمتر می‌شود و امکان درز اطلاعات نیز به طور قابل توجهی پایین می‌آید. مسئله‌ی دیگری که این کارخانه‌ها را هدف قرار می‌دهد گزارش‌ها نقض حقوق بشر است که با حضور ربات‌ها این مسئله نیز کم رنگ می‌شود.

با این حال، کارکنانی که ربات‌ها جایگزینشان شده‌‌اند باید به دنبال کار دیگری باشند و موضوعی است که در کانشان چین به سرعت در حال وقوع است.با وجود اینکه هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت این پروسه نیست، باید به آن رسیدگی شود. پروسه‌ای که شدت آن در آینده در سایر نقاط جهان نیز همانند کانشان دیده خواهد شد.

منابع: South China Morning Post via 9to5 Mac