حق اختراع جدید اپل، فشار دکمه‎های مجازی بدون لمس!

در بین تمام انتقاداتی که به سوی اپل روانه می‌شود، دو مورد اهمیت بیشتری نسبت به بقیه دارد و رایج تر است، عدم نوآوری و هزینه کم برای تحقیق و توسعه! با این حال یکی از جذاب‌ترین مباحث سازنده‌ی آیفون، آزمایشات و اختراعات جدید است که مخفیانه صورت می‌گیرند. در خلال مباحث واقعیت مجازی و اتومبیل‌های خودران، اپل در پی توانمند سازی سیستم عامل خود با ابزارهای ممکن است اما تنها زمانی به چشم می‌آیند که عملی شوند و در دستگاه‌ها استفاده گردند.

در بسیاری از این موارد رقبا ویژگی‌های مشابهی را ارائه داده‌اند اما زمانی که اپل شروع به کار بر روی آن‌ها می‌کند، تمایل به کاری بهتر دارد. به طور مثال، شارژر بی سیم از سال 2012 در برخی از گوشی‌های اندرویدی و ویندوزی استفاده می‌گردد و حضور آن در اپل کمی دیر به نظر می‌رسد! گزارشی شایع شده که اپل قابلیت شارژ بی سیم را در آیفون 7 و آیفون 7 پلاس قرار می‌دهد اما نه اینکه گوشی را بر روی یک دستگاه دیگر قرار دهید تا شارژ شود، گوشی از فاصله 1 متری تا منبع قابل شارژ است، قابلیتی که هیچ کدام از رقبا از آن بهره نمی‌برند.

بنابراین اپل در پتنت جدیدش نیز، چیزی تازه را ارائه می‌دهد. طبق حق اختراعی که اخیراً به دست آورده است، دستگاه‌ها و لوازم‌های جانبی بدون تماس و با استفاده از فتودیودها و دیگر حسگر‌های مجاورت سنج که با صفحه نمایش‌ها چند لمسی فعلی هماهنگ کار می‌کنند، تجربه‌ای فراتر از صفحه نمایش به کاربران ارائه می‌دهند. این اختراع ورودی را در جهت مخالف امتداد محور Z نسبت به صفحه نمایش گوشی اندازه گیری می‌کند. این فرآیند شبیه به لمس سه بعدی است که با یک حسگر خازنی درون صفحه نمایش همراه می‌باشد. علاوه بر آن سنسورهای مجاورتی حضور دارند که یک تصویر کامل‌تر از لمس ورودی با تشخیص حرکات شناور توسط انگشت، کف دست و یا هر شی دیگر که از صفحه نمایش فاصله دارند را ارائه می‌دهد.

Apple-patent-drawings

این فن آوری به ظاهر می‌تواند کارهای ساده را انجام دهد، برای مثال یک انگشت شناور در کنار یک سنسور مجاورتی، می‌تواند پنل لمسی را خاموش و یا روشن کند، برخی از ویژگی‌های خاص همانند کم و زیاد کردن نور برای آن تعریف شود و …  . چنین اعمالی در گوشی‌های اندرویدی نیز وجود دارند که به طور مثال می‌تواند با توجه به فاصله صورت فرد با صفحه نمایش نور صفحه را تنظیم کند. اما کمی که زمان گذشت اپل آن را توسعه داد و حالا می‌توان بدون لمس صفحه نمایش را فشار داد و قدرت تخیل توسعه دهندگان در صورت ارائه، قابلیت‌های مختلفی را برای آن به ارمغان می‌آورد.

با این حال مشخص نیست که این پتنت چه زمانی در محصولات اپل حضور خواهد داشت، همین حالا لمس سه بعدی جدید محسوب می‌شود و مطمئناً می‌توان بسیار آن را گسترش داد، اما این یک برگ برنده برای اپل محسوب می‌شود که هر گاه بخواهد می‌تواند آن را برای استفاده برگزیند.

1Apple-patent-drawings