توقف نبرد حقوقی توسط FBI ، آیفون 5s نیز بدون کمک اپل رمز گشایی شد

FBI در دو ماه گذشته با دو پرونده سطح بالا که نیاز به کمک اپل بوده، سر و کار داشته است. آیفون 5c فاروق اولین مورد مهم بود که سرانجام توسط شخص ثالثی باز شد و نبرد بین اپل و FBI تا حد زیادی فروکش کرد. با وجود گزارش‌های متناقض به نظر می‌رسد که FBI موفق شده اطلاعاتی را از آیفون پیش تر ذکر شده، به دست آورد.

مورد دوم نیز به یک آیفون 5s مرتبط بود. این آیفون متعلق به ژوئن فنگ فروشنده موارد مخدر می‌باشد که سوگند خورده رمز عبور آیفون خود را از یاد برده است. لازم به ذکر می‌باشد که این مجرم به گناه خود اعتراف کرده است. بار دیگر فدرال به دنبال حکم دادگاه برای اجبار اپل به باز کردن این آیفون بود. این بار نیز ظاهراً شخص ثالثی وارد ماجرا شده است و به FBI برای باز کردن آیفون کمک کرده است. این بار ظاهراً پای هزینه‌های بالا (در گزارشی ادعا شده که FBI برای رمز گشایی آیفون فاروق بیش از 1.3 میلیون دلار پرداخت کرده است) در میان نیست و فردی که هویت او مشخص نشده، رمز عبور را به FBI داده است. مشخص نیست که این فرد چگونه رمز عبور صحیح را می‌دانسته، آیا فنگ او را می‌شناسد؟ تا زمانی که FBI به طور رسمی اعلام نکند که ماجرا از چه قرار است تمامی موارد شایعه و گمانه زنی هستند، حتی گفته می‌شود خود فنگ رمز عبور را به دولت داده است. البته ممکن است تمامی این‌ها بازی باشد و همانطور که اپل گمان می‌کند، FBI بار دیگر به روش رمز گشایی دست یافته باشد.

در اواخر روز پنجشنبه گذشته F‌BI رمز عبور را وارد کرده و صحیح بوده است. دیگر نیازی به کمک اپل نیست و در روز جمعه FBI تقاضای خود را برای باز کردن آیفون توسط اپل پس گرفت و یکی دیگر از نبردهای حقوقی اپل و FBI زودتر از موعد به پایان رسید.

این انصراف از دادگاه برای F‌BI حرکت درستی نبود. با حاضر نشدن در دادگاه این نهاد دیگر نمی‌تواند حکم 50 صفحه‌ای که ضد آن‌ها بوده را به چالش بکشد. در این حکم آمده است که دولت از نظر قانونی قدرت اجبار کمپانی‌ها همانند اپل را برای باز کردن آیفون ندارد. دولت امیدوار بود که در این دادگاه بتواند به این تصمیم حمله کند که دیگر اپل و سایر کمپانی‌های حوزه فناوری نتوانند به آن استناد نمایند.

منبع: wsj