تلاش اپل برای دستیابی به هوش مصنوعی تشخیص احساسات افراد

در ماه دسامبر،Andrew Moore رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه Carnegie Mellon آمریکا طی‌ سخنرانی خود اعلام کرد که سال ۲۰۱۶ سالی‌ است که کامپیوترها خواهند توانست که احساسات آدمی‌ را درک کنند. شواهد حاکی‌ از آن است که کمپانی اپل تمامی تلاش خود را برای بدست آوردن این تکنولوژی خواهد کرد. شرکت Emotient یک شرکت هوش مصنوعی است که در زمینهٔ تشخیص چهره فعالیت می‌کند. اخیرا، و طبق اخبار منتشر شده در مجله The Wall Street Journal، اپل تمامی امتیازات این شرکت را در اختیار خود قرار داده است. این شرکت مدعی است که می تواند انواع احساسات آدمی‌ از قبیل ناراحتی‌، اندوه، هیجان، خوشحالی‌، تنفر ، خفّت و خواری و … را نشان دهد.

اهمیت این قرارداد به دلیل این است که کمپانی اپل یکی‌ از مهمترین و قویترین شرکت ها در زمینهٔ تکنولوژی می‌باشد. طبق گفته مور، معلوم نیست که اپل چگونه می‌خواهد از این شرکت استفاده کند اما تکنولوژی‌های ساخته شده توسط این شرکت میتواند بخشی از یک صنعت عظیم اپل باشد. کمپانی‌هایی‌ مثل گوگل و فیسبوک همانند شرکت اپل در تلاش برای بدست آوردن تکنولوژی مشابه تشخیص چهره ،فعالیت‌هایی‌ را انجام میدهند.

مور اذعان داشت که ما پیشرفت چشمگیری در نحوه ارتباط با کامپیوترها داشته‌ایم و طی‌ آن کامپیوترها توانسته اند حتی بهتر از انسان ها به احساسات واکنش نشان دهند. مور اشاره کرد که از این تکنولوژیکی می‌توان در زمینه هایی از قبیل دسترسی به سلامتی روانی افراد استفاده کرد. بر طبق داده‌های شرکت Emotient، پزشکان نیز از این تکنولوژی جهت تشخیص درد بیماران استفاده کرده اند.

با استفاده از شبکه های عصبی، کامپیوترها می تواند با آنالیز کردن قسمتی‌ از داده‌ها وظیفه های خاصی‌ را انجام دهند به عنوان مثال برای فهمیدن خوشحالی افراد، کامپیوتر نیاز دارد که تعداد مشخصی‌ عکس را که به خندیدن مربوط میشود بررسی‌ کرده و خوشحالی‌ را تشخیص دهد. همچنین این تکنولوژی میتواند علاوه بر تشخیص احساسات تصویر، در وسعتی عظیم تر احساسات موجود در گفتار انسانها را نیز تشخیص دهد.

همانطور که گفت شد فیسبوک و گوگل در این زمینه پیشتاز هستند اما هم‌اکنون اپل نیز توانسته گوی پیشتازی را به دست بگیرد. در پاییز گذشته اپل از یک استارت آپ برای تشخیص صدا استفاده کرد که طی‌ آن انسانها نمی‌توانند احساسات خود را از Siri پنهان کنند.