تاریخ تکرار می‌شود؟ سرنوشت بلک‌بری در انتظار اپل؟ [تحلیل]

اگر گوگول در مورد آینده راه درست را انتخاب کرده باشد، نشانه‌هایی وجود دارد که امکان دارد اپل نیز به سرنوشت بلک‌بری دچار شود. Marco Arment را شاید برخی از شما بشناسید. یکی از بنیان گذاران Tumblr، سازنده Instapaper و Overcast که برنامه نویس iOS نیز می‌باشد و در نویسندگی و سردبیری مجلات نیز سابقه دارد.

آرمنت در وبلاگ خود گفته که بلک‌بری در تولید تلفن عالی کار می‎‌کرد و بازار را قبل از ظهور آیفون تحت سلطه خودش داشت. مشکل آنجا بود که آیفون تنها یک گوشی هوشمند بهتر نبود، آنچه که مردم از آن استفاده می‌کردند را به طور کلی تغییر داد و یک انقلاب را رقم زد.

بلک‌بری در ساخت یک دستگاه برای ارسال ایمیل و تماس تلفنی عالی بود اما اپل فروشگاه نرم افزاری خود را راه اندازی کرد و حالا برای هر چیزی یک برنامه وجود دارد. این حرکت اساساً معنی گوشی هوشمند را تغییر داد و بلک‌بری هرگز نمی‌تواند شرایط بازی را تغییر دهد.

آرمنت در ادامه گفته که: ابتکارات جدید، تغییر مدیریت و یا فراگیری در سال 2007 نمی‌توانست به بلک‌بری کمک کند. خیلی دیر شده بود و آیفون برای خود یکه تازی می‌کرد. حال ممکن است همین شرایط برای اپل رقم بخورد و تاریخ معاصر یک بار دیگر تکرار شود.

امروزه آمازون، فیسبوک و گوگل حساب ویژه‌ای روی هوش مصنوعی پیشرفته باز کرده‌اند، دستیارهای مجازی و رابط های صوتی در همه جا هستند و امید دارند که این چیز بزرگ بعدی برای دستگاه‌ـشان باشد. آرمنت در این باره نوشته است که اگر حق با آن‌ها باشد _و اگر این چیز بزرگ بعدی باشد_ من نگران اپل هستم.

با این همه بحث در رابطه با chatbotـها و یا مکالمه برای رابط کاربری آینده، اپل فاصله زیادی در هر چیز از سرچ تا پردازش زبان طبیعی دارد. Echo آمازون در پخش آهنگ درخواستی شما از سیری بهتر عمل می‌کند. هوش مصنوعی گوگل بسیار پیشرفت کرده است و حتی توانسته در بازی Go یک انسان را شکست دهد. از هوش مصنوعی گوگل در مواردی مانند Google Now و Google Photos می‌توان استفاده کرد.

اگر گوگل در این رابطه اشتباه کند می‌تواند یک شکست دیگر و سنگین همانند عینک گوگل را تجربه کند اما اگر حق با گوگل باشد هیچ راه سریعی برای جبران آن نیست و خریدهایی همانند سیری و یا همکاری با Yelp نمی‎تواند چاره ساز باشد.

البته اپل بر روی موارد دیگری همچون خودرو کار می‌کند اما اگر هوش مصنوعی انقلابی که آیفون به راه انداخت را بار دیگر زنده کند، اپل یک شکست بزرگ را متحمل خواهد شد. نظر شما در این باره چیست؟

منبع: businessinsider